گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


حکایات (اسلام و کفر در میدان عمل و اخلاق)

از حذیفه روایت است از هشام که: در جنگ‏ بدر ظرفى از آب برداشتم که به یکى از برادران دینى خود که در گوشه میدان به روى زمین افتاده، خون از بدنش ریخته و در آستانه رحلت بود برسانم.

 

 

چون به او نزدیک شدم گفت: این آب را به آن مردى که در فلان‏ جا افتاده است برسان، که او از من تشنه‏ تر است.

 

 

چون به او رسانیدم گفت: فلان برادر من در آن سوى میدان به روى خاک افتاده و از من تشنه ‏تر است، آب را به وى برسان! چون آب را به او رسانیدم، دیدم جان داده است. چون به بالین دوّمى شتافتم، دیدم جان داده است. با عجله و شتاب خود را به سر اوّلى رسانیدم تا آب را به او دهم، دیدم او هم جان داده است! کاسه آب بر دستش بود و سه شهید راه حقّ در عین تشنگى و جراحت جان سپردند و ایثار کردند.

 

 

اینها همه در آستانه توحید و عرفان الهى و تعلیم قرآنى بود که:

 

 

"فَبِذلِکَ فَلیَفرَحوا هُوَ خَیرٌ مِمّا یَجمَعونَ‏." این آیه با ضمیر و دل و جانشان خمیر شده، و معجون خاصّ و مرکّب واحدى پدید آورده است.

 

 

این حدیث را قیاس کنید با سربازان فرانسوى که با ناپلئون در روسیّه براى شکست آن قوم مى ‏جنگیدند.

 

 

در تاریخ ناپلئون آمده است که: چون سربازان وى به سرماى سخت و شکننده روسیّه در فصل زمستان مواجه شدند، براى آنکه دستشان را گرم کنند شکم مجروحین را که روى زمین افتاده بودند مى ‏شکافتند و دو دست خود را در شکم‏ هایشان فرومى ‏بردند.

 

 

این است جنگ کافر و هدف وى، و آن است جنگ مسلمان پیرو قرآن و هدف وى.

 

 

 علامه طهرانی قدّس سرّه.

 

 

نور ملکوت قرآن، ج 4، ص 145.

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.