گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


میوۀ قرآن (دستورالعمل سلوکی ، قرآنی)

دستوراتی که بزرگان به عنوان دستورات سلوکی به شاگردان و سالکان راه خدا می دادند تماما برگرفته از قرآن و روایات صحیحه می باشد؛ یکی از این دستورات مداومت اولیاء خدا بر قرائت سوره مبارکه قدر است که هم خود بدان تحفظ داشتند و هم شاگردان را به آن توصیه می نمودند؛ یادداشت پیش روی عباراتی از حجت الاسلام شاهرخ همدانی درباره دستورالعمل سلوکی قرائت سوره قدر است که مبانی آن از روایات ذکر شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

میوۀ قرآن (دستورالعملی سلوکی و قرآنی)

یادداشتی از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

در روایات برای سوره قدر آثاری بیان شده است؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کلامی زیبا فضایل این سوره را اینگونه تشریح می کند: هر چیز میوه ای دارد و میوه قرآن سوره قدر است، هر چیز گنجی دارد و گنج قرآن سوره قدر است، هر چیز یاری گری دارد و یاری گر ضعیفان سوره قدر است، و هر چیز راه آسانی دارد و راه آسان برای درماندگان سوره قدر است و هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان سوره قدر است و هر چیز هدایتی دارد و هدایت صالحان سوره قدر است، هر چیز سروری دارد و سرور قرآن سوره قدر است. هر چیز زینتی دارد و زینت قران سوره قدر است، هر چیز خیمه ای دارد و خیمه متعبّدان سوره قدر است و هر چیز بشارتی دارد و بشارت مردم سوره قدر است و برای هر چیز حجتی است و حجت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم سوره قدر است پس به آن ایمان آورید. (بحارالانوار، ج89، ص331)

امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر زاده شده است. (فقه الرضا علیه السلام، ص70)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت نماید منادی ندا می دهد : ای بنده خدا گناهان گذشته تو را آمرزیده است پس اعمالت را از سر بگیر. (ثواب الاعمال، ص124)

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ‏ إِنَّ لِلَّهِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ یُعْطِی کُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا یَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْکَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا. (أمالی الصدوق، ص 606)

(از امام کاظم علیه السلام روایت است که فرمود: خدا در روز جمعه هزار مرتبه از رحمت دارد که به هر بنده‏اى هر چه خواهد می دهد و هر که بعد از عصر روز جمعه صد بار سورۀ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ را بخواند خدا آن هزار مرتبه و مانند آن را به او می بخشد.)

بر همین مبنا یکی از اذکاری که سیدنالاستاد حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه به عنوان دستور سلوکی به شاگردان و تلامذه خود توصیه می فرمودند، مدوامت بر خواندن صد مرتبه سورۀ قدر در شب های جمعه بعد از نماز مغرب و عصر جمعه بعد از نماز عصر بود؛ این دستور از دستور العمل های سلوکی است که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به نقل از استاد خود، مرحوم ملا حسینقلی همدانی  به مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی اعلی الله مقامهم الشریف داده بودند و در جواب نامۀ ایشان می نویسند: شب و عصر جمعه در هر یک، صد مرتبه سوره مبارکه قدر را بخوان.

در احوال مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی رحمة الله علیه معروف به کمپانی وارد است که در هر حال مشغول ذکری بودند و خیلی تند تند یک چیزی را می خواندند؛ مرحوم آقای بهجت رحمة الله علیه که از ملازمان ایشان بودند می فرمودند: ما متوجه نمی شدیم که این چه ذکری است که ایشان این قدر در نشستن و بر خاستن به گفتن آن مقید است. بعد یکی از دوستان که خیلی با آقا مأنوس بود (مرحوم آقا شیخ علی محمد بروجردی رضوان الله علیه) از ایشان سؤال کرده بود: آقا، این چه ذکری است که شما این قدر تقیِّد دارید که حتی بین سلام و احوال پرسی تان آن را ترک نمی کنی؟ ایشان لبخندی زده بود و بعد از تأملی فرموده بود: خوب است انسان روزی هزار مرتبه إنا أنزلنا بخواند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.