گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


یک آیه عرفان (ازدواج ابزار لذّت نیست، ظرف کمال انسان است)

 

قال الله تعالی: فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَ مِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ ﴿شوری/11﴾

(خداست آفریننده آسمان‏ ها و زمین. از خودتان برایتان جفت ‏هایى قرار داد، و از چهارپایان هم جفت‏ هایى آفرید تا شما را با این [تدبیر حکیمانه‏] زیاد ‏کند. هیچ چیزى مانند او نیست و او شنوا و بیناست‏)

دو نکته حائز اهمیت است: اوّل آنکه در اسلام نکاح صبغه ملکوتی دارد به واقع باید گفت: انبیاء نکاح آوردند نه صرفا ازدواج (جفت شدن و اجتماع نر و مادّه)! نکاح دارای یک فرهنگ الهی است

 

دوّم آنکه خدای متعال در این آیه می فرماید: یذرءکم فیه نه یذرءکم به؛ (فی در ادبیات عرب علامه ظرف است و باء علامت سببیّت و ابزار و در اینجا هم علی القاعده باید از باء به معنای سببیت استفاده می کرد اما نکرد تا برساند که) نکاح فقط یک ابزار لذّت و وسیله کثرت و زیاد شدن نسل نیست، بلکه ظرفِ جمعیّت و کمال است! یعنی جوشش انسانیت در امر ازدواج و نکاح است؛ اگر می فرمود: به... ازدواج صرفا یک ابزار بود ولی حالا که فرمود: فیه... یعنی ازدواج، ظرف انسانیت است منبع انسان است نه ابزار لذّت و جمعیت. 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.