گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


یک آیه عرفان (احتیاط قرآنی، یقین دو طرف دارد)

قال الله تعالی: بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذَلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ ﴿یونس/39﴾ خلاصه این آیه این است که انسان در ردّ و عدم پذیررش و تکذیب باید دلیل داشته باشد

افراد محتاط معمولا در پذیرش و تایید امور، به دنبال دلیل و یقین هستند؛ این بسیار خوب است اما کافی نیست! قرآن انسان جامع را کسی معرفی میکند که هم در قبول و تایید دلیل بخواهد، هم در ردّ و تکذیب دلیل داشته باشد؛ و الا در هر دو طرف دچار سرگردانی است! در منطق قرآن، آدم بی خرد، اولا بدبین است و به هر چیزی به دیده تردید می نگرد، ثانیا کارش مدام تکذیب بدون دلیل است.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.