گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (وقت غُسل جمعه)

سلام علیکم تا کی میتوان غسل روز جمعه را انجام داد؟ آیا بعد از اذان ظهر هم میتوان انجام داد؟

 

 

پاسخ از استاد حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

سلام علیکم تا کی میتوان غسل روز جمعه را انجام داد؟ آیا بعد از اذان ظهر هم میتوان انجام داد؟

 

 

پاسخ از استاد حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

هو العیم

 

 

علیکم السلام و رحمة الله و برکاته  یکی از سنت هایی که مستحب مُوکّد است غسل جمعه است.

 

 

طبق آنچه که از روایات استنباط می شود، بهترین و با فضیلت ترین وقت غسل جمعه، از اذان صبح روز جمعه تا اذان ظهر جمعه می باشد و البته هر چه به ظهر نزدیک تر باشد بهتر است. حال اگر کسی در این بازده زمانی نتوانست غسل را انجام دهد از ظهر تا غروب روز جمعه وقت دارد و مستحب است غسل را انجام دهد و اگر کسی در بعد از ظهر جمعه هم نتوانست غسل کند، از صبح روز بعد یعنی از اذان صبح روز شنبه تا ظهر آن روز مستحب است غسل را بجا آورد. و باز اگر کسی‌ که‌ می‌ داند در روز جمعه‌ امکان غسل جمعه را ندارد، مستحب است روز پنجشنبه‌ غسل‌ را انجام‌ دهد، حتی اگر در شب‌ جمعه‌ غسل‌ را به‌ امید آن‌ که‌ مطلوب‌ خداوند عالم‌ است‌ به‌ جا آورد، صحیح‌ است‌ اما نیت ها متفاوت است:

 

 

نیت غسل جمعه از طلوع تا ظهر باید اداء (نیت در وقت) باشد که طبق برخی از فتاوا از وضوء کفایت می کند و می توان با آن هر نماز واجب و مستحبی را خواند و نظر حقیر هم بر همین است.

 

 

نیت غسل جمعه از ظهر تا غروب روز جمعه باید به نیت ما فی الذمه باشد به این معنا که نه نیت اداء کند نه قضاء. که این غسل از وضوء کفایت نمی کند و با آن دیگر نمی توان نماز خواند و فقط فضیلت از دست رفته غسل جمعه را جبران می کند و همینطور است غسل روز پنجشنبه.

 

 

و نیت غسل جمعه در صورتی که در روز شنبه انجام گیرد قضاء است (نیت خارج از وقت) که با آن نمی توان نماز خواند و فقط جبران کننده فضیلت از دست رفته غسل جمعه است.

 

 

مستحب است هنگام غسل این دعا را خواند: ‌أشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَأنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه وَرَسوُلُه. اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاجْعَلْنی مِنَ التَّوَّابینَ وَاجْعِلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین. (العروة الوثقی ۲/ ۱۴۵)

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.