گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (استفاده از عود - نماز زنان)

به نام خدا سلام علیکم خداوند رحمان شما را خیر بدهد که به این بنده حقیر و دیگر دوستان بنده کمک میکنید که مسیر درست زندگی خود را بیابیم. زبانم قدرت تشکر در مقابل این لطف پروردگار را ندارد...

به نام خدا سلام علیکم خداوند رحمان شما را خیر بدهد که به این بنده حقیر و دیگر دوستان بنده کمک میکنید که مسیر درست زندگی خود را بیابیم. زبانم قدرت تشکر در مقابل این لطف پروردگار را ندارد...تا حدودی برخی مطالب سایت شما را خواندم و بسیاری از امور برایم روشن شد.

س 1 : در پستی نوشته بودید که امام رضا (ع) هنگام عید عود در اتش میریختند و جزیی از جشنشان بوده، ایا الان که ایام سوگواری فاطمه زهرا (ص) است روشن کردن عود در سحر مانعی ندارد؟!

س 2 : ایا برای زن مانعی ندارد نماز را به حالت نجواگونه بخواند یا اینکه هیچ صدایی نباید از او شنیده شود؟ یا فقط بسم الله ها را میتوان بلند گفت؟

پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

هو العلیم؛ علیکم السلام

ج 1 : روشن کردن عود در هر وقتی مستحب است مخصوصا در سحر که سیدنا الاستاد به اکثر شاگردان این دستور را می دادند البته نباید طوری باشد که موجب اذیت دیگران باشد عود علامت شادی نیست و امام رضا علیه السلام هم بدین منظور عود روشن نمی کردند و اصولا اینکه تصور ما از عید فقط شادی و سرور است غلط است که این مساله از لوازم و تبعات اعیاد دنیایی و مجازی است عید در اصطلاح اسلام و قرآن یک مرتبه به خدا نزدیک شدن و بهره مندی از انوار آسمانی است

سیدناالاستاد می فرمودند:

اما عید گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شیرینى خوردن و رنگارنگ پوشیدن، و تفریح و تفرج بهیمانه کردن، بلکه به معناى یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر، و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آماده برکات و نزول موآئد آسمانى گردد.

لذا اعیاد اسلامی و الهی ملازم با عبادات و تزکیه و تهذیب است البته این معنا منافات با شیرینی خوردن ندارد بلکه ما می گوییم محدود به آن نیست شیرینی هم که هست برای تقرب به خداست برای سروری است که از دل کندن از ما سوی الله نصیب شده است.

مذهب عاشق ز مذهب ها جداست                  عاشقان را مذهب و ملت خداست

ج 2 : از نظر حکم شرعی و مطابق با فتاوا واجب است زنان حمد و سوره نماز «ظهر» و «عصر» را آهسته بخوانند، امّا حمد و سوره نماز «صبح» و «مغرب» و «عشاء» را مى‏توانند بلند یا آهسته بخوانند و نجوا خواندن هم مانعی ندارد و مباح است، ولى اگر نامحرم صداى آنها را بشنود، باید با همان صدای آهسته و بصورت خفایی بخوانند.

اما از نظر سلوکی بهتر است زنان نماز را در هر حالت، با آرامش و با صدای آهسته و اگر حالشان اقتضاء داشت با نجوا و طمانینه و در مکان بسیار خلوت بخوانند که این روش در حضور قلب آنان مُوثّرتر است.

بزرگان می فرمودند: سالک الی الله در هر حالی باید از خدا عبودیت و بندگی و برای نیل به این مقصود از خدا فهم بخواهد

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.