گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


استفاده سلوکی آیت الله حاج سیّد مصطفی خمینی از مرحوم حدّاد (ره)

یکی از ارادتمندان مرحوم آقای حدّاد رضوان الله علیه مرحوم حاج سید مصطفی خمینی رحمة الله علیه بودند ارادتی همراه با ادب و استماع که ظهور و بروز آن را می توان در حالات و سکنات و نحوه مناجات آن بزرگوار مشاهده نمود؛ اوّل آبان سالروز رحلت ایشان است که چند سطری را به مراوادات و ارتباط ایشان با حضرت حدّاد و علّامه طهرانی اختصاص می دهیم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

استفاده سلوکی آیت الله حاج سیّد مصطفی خمینی از مرحوم حدّاد (ره) بوده است

منبع: روح مجرّد، نفحات انس، شرح دعای ابوحمزه ثمالی از نرم افزار کیمیای سعادت 2

مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در باب ارادت و استفاده سلوکی آیت الله حاج سید مصطفی خمینی رحمة الله علیه از موحّد بی بدیل حضرت آقای حاج سیّد هاشم حدّاد رضوان الله علیه می فرمایند:

 

 

امّا از ارادتمندان ایشان در عراق عبارت بودند از ... و مرحوم حاج‏ سیّد مصطفى‏ خمینى‏ رحمةُ الله عَلیه، (که) از نجف اشرف بحضورشان مى‏رسیده‏اند... و مرحوم حدّاد از همه این افراد پذیرائى مى‏نمود و راه میداد و هر یک را بقدر و ظرفیّت خود اشراب میفرمود.

 

 

در جای دیگری می فرمایند:

 

 

در اوقات توقّف حقیر (علّامه طهرانی) در کربلا چندین بار جناب آیة الله حاج سیّد مصطفى‏ خمینى‏ رحمةُ الله تعالَى علیه که از نجف به کربلا براى زیارت مشرّف میشدند، به منزل حضرت آقا (مرحوم حدّاد) می آمدند؛ و حقیر که با آن مرحوم سابقه مودّت داشتم کراراً ایشان را در این منزل ملاقات، و گفتگوهاى بالنّسبه طولانى و مفید میشد.

 

 

آیت الله حاج سیّد محسن حسینی طهرانی فرزند مرحوم علّامه در توضیح این ارتباط می گویند:

 

 

مرحوم آیة الله حاج سیّد مصطفى‏ خمینى‏- رحمة الله علیه- هر روز جمعه از نجف اشرف که به قصد زیارت سیّدالشّهداء علیه‏السّلام به کربلا مشرّف میشدند، پس از زیارت به منزل مرحوم حدّاد می آمدند و به مدّت یک ساعت مؤدّب و سراپاگوش در مقابل ایشان می نشستند و از بیانات او استفاده میکردند.

 

 

 

... واقعاً مرحوم آقا سیّد مصطفى‏ خمینى‏ آدم خوبى بود آدم خوش نفسى بود خوش ذاتى بود... می آمد می نشست در آنجا از مرحوم آقاى حدّاد استفاده میکرد... و مرحوم آقاى حدّاد هم او را دوست داشتند. 

ایشان به نقل خاطره ای از جدّشان مرحوم حاج آقا معین شیرازی رحمة الله علیه در حالات روحی آیت الله حاج سید مصطفی خمینی می پردازند و می گویند:

در یک سفری که با ماشین از عراق برای حج می رفتیم در شب برای استراحت یک ساعته در یک قهوه خانه ایستادیم بعد من برای تجدید وضو دنبال جایی می گشتم که خلوت باشد یک دفعه دیدم از آن عقب تر از زیر یک درخت خرمایی صدایی می آید رفتم و دیدم همین آقا مصطفی خمینی است و مشغول نماز شب است یک جایی که کسی او را نبیند. 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.