گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (زیارت سیدالشهداء علیه السلام در روز عرفه)

سلام علیکم. با توجه به اینکه روز عرفه کربلا ازدحام زیاد هست و بنده دوست دارم که در ایام خلوت به زیارت بروم آیا شما صلاح می دانید این عمل را به تاخیر بیاندازم؟ پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

سلام علیکم. با توجه به اینکه روز عرفه کربلا ازدحام زیاد هست و بنده دوست دارم که در ایام خلوت به زیارت بروم آیا شما صلاح می دانید این عمل را به تاخیر بیاندازم؟

 

 

پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

هو العلیم. علیکم السلام و رحمة الله؛ تا وقتی انسان از عالم تخیل و جزئیت عبور نکرده و به مقام فعلیّت تامّه و کلیّت نرسیده باشد و طعم انوار محضه عالم توحید و ولایت را نچشیده باشد، تصورات و تصمیم هایش منبعث از خیال و اموری است که ممزوج با اهواء و نفسانیت بوده و در بسیاری از موارد با واقع فاصله دارد که اگر بر همان امور تکیه نماید و آن را ملاک تصمیم و عمل خود قرار دهد، از حقیقت دور می شود.

 

 

مناسب می بینم قبل از هر کلامی چند روایت به نقل از کتاب گرانسنگ کامل الزیاراة درباره زیارت سیدالشهداء علیه السلام در روز عرفه نقل کنم تا از تابش نور کلام معصوم حقیقت امر بر ما روشن شود، اوهام به کناری رفته و از پس پرده به عالم واقع نظر افکنیم

 

 

روایت اول :

 

 

از داود رقّى، نقل است که می گوید: از حضرت ابو عبد اللّه و ابو الحسن موسى بن جعفر و ابو الحسن علىّ بن موسى علیهم السّلام شنیدم که مى ‏فرمودند: کسى که در روز عرفه به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السّلام برود خداوند متعال او را مطمئن القلب مى‏گرداند.

 

 

روایت دوم :

 

 

و از پدرم و على بن الحسین و محمّد بن الحسن رحمة اللّه علیهم جملگى از سعد، از هیثم بن ابى مسروق نهدى، از على بن  اسباط، از برخى اصحاب ما از حضرت ابى عبد اللّه علیه السّلام، آن حضرت فرمودند: خداوند تبارک و تعالى عصر روز عرفه ابتداء به زوار قبر مطهّر حضرت امام حسین علیه السّلام نظر مى‏کند.

 

 

راوى مى‏گوید: محضر مبارکش عرض کردم: قبل از نظر نمودن به اهل موقف (حاجى‏ها)؟ حضرت فرمودند: بلى. عرض کردم: چرا این طور است؟

 

 

حضرت فرمودند: زیرا در بین حاجى‏ها زنازاده وجود داشته ولى در میان زائرین قبر مطهّر آن حضرت ابدا زنازاده نمى‏ باشد.

 

 

روایت سوم :

 

 

محمّد بن جعفر قرشى رزّاز کوفى، از دائى خود محمّد بن الحسین بن ابى الخطّاب، از محمّد بن اسماعیل، از صالح بن عقبه، از بشیر دهّان، وى گفت: محضر مبارک حضرت ابى عبد اللّه علیه السّلام عرض کردم: بسا زیارت حجّ از من فوت شده پس در روز عرفه به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السّلام مى‏روم از نظر شما چه طور است؟

 

 

حضرت فرمودند: اى بشیر عمل نیک و پسندیده‏اى انجام داده‏اى، هر موءمن که در غیر روز عید به زیارت قبر حسین بن على علیهما السّلام برود در حالى که به حقّ آن حضرت عارف و آگاه باشد خداوند متعال ثواب بیست حجّ و بیست عمره قبول شده و اجر بیست بار جنگ با دشمنان خدا در معیّت نبى مرسل یا امام عادل برایش مى‏نویسد.

 

 

و کسى که در روز عید به زیارت قبر مطهّرش برود حق تعالى ثواب صد حج و صد عمره و صد بار جنگ با دشمنان خدا در رکاب نبى مرسل یا امام عادل براى او منظور مى‏فرماید.

 

 

و کسى که در روز عرفه با عرفان به حق آن حضرت به زیارت قبر مطهّرش برود خداوند منّان ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول و هزار بار جنگ نمودن با دشمنان خدا در رکاب نبى مرسل یا امام عادل به او مى‏دهد.

 

 

بشیر مى‏گوید: محضرش عرض کردم: چگونه این اجر و ثواب‏ها براى من باشد در حالى که موقف را ترک کرده‏ام؟

 

 

بشیر مى‏گوید: پس از ایراد این کلام حضرت نگاهى شبیه شخص غضبناک به من نموده سپس فرمودند: اى بشیر، هنگامى که موءمن به زیارت قبر حسین بن على علیهما السّلام در روز عرفه مى‏رود و در فرات غسل کرده و سپس به طرف آن حضرت متوجّه مى‏شود خداوند متعال به هر قدمى که وى برمى‏دارد ثواب یک حج با تمام مناسک و اعمال آن را برایش منظور مى‏کند.

 

 

بشیر مى‏گوید: بعد از این کلام، سخن دیگرى نمى‏دانم امام علیه السّلام فرمودند مگر کلمه «و ثواب غزوة» را.

 

 

روایت چهارم :

 

 

محمّد بن جعفر، از محمّد بن الحسین، از کسى که نامش را برده، از عمر بن الحسن العزرمى، از حضرت ابى عبد اللّه علیه السّلام وى مى‏گوید: از آن حضرت شنیدم که مى‏فرمودند: هنگامى که روز عرفه مى‏رسد خداوند متعال به زوّار قبر حضرت امام حسین علیه السّلام نظر نموده و مى‏فرماید: برگردید آنچه از افعال و گناهان گذشته شما است آمرزیدم و از روزى که مراجعت مى‏کنند تا هفتاد روز هیچ گناهى از ایشان ثبت و ضبط نمى‏شود.

 

 

روایت پنجم :

 

 

پدرم رحمة اللّه علیه، از سعد بن عبد اللّه، از محمّد بن عیسى بن عبید، از محمّد بن سنان، از ابى سعید قمّاط، از بشّار، از حضرت ابى عبد اللّه علیه السّلام، حضرت فرمودند: کسى که متمکن و توانا نبوده لذا براى رفتن به حج و انجام حجّة الاسلام مهیّا نباشد باید به زیارت قبر مطهّر حضرت حسین بن على علیهما السّلام برود و روز عرفه را در آنجا باشد، چنین زیارتى از حجة الاسلامش مجزى است.

 

 

راوى مى‏گوید: محضر مبارکش عرض کردم: ثواب آن معادل چند حج و چند عمره مى‏باشد؟ حضرت فرمودند: قابل شمارش و احصاء نیست.

 

 

راوى عرض کرد: آیا ثواب صد حج و صد عمره را به او مى‏دهند؟ حضرت فرمودند: کیست بتواند ثوابش را احصاء نموده باشد.

 

 

راوى مى‏گوید: عرضه داشتم: آیا ثواب هزار حج و هزار عمره را دارد؟ حضرت فرمودند: بیش از این است، سپس فرمودند: اگر نعمتهاى بارى تعالى را بشمارید نمى‏توانید از عهده احصاء آنها برآئید خداوند متعال واسع بوده و بدون عوض مى‏بخشاید.

 

 

سیدنا الاستاد حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند:

 

 

عاشق راه خدا پشت پا بر هر نیّت و منظورى جز لقاء ذات خدا میزند، و یگانه جهت عمل و اطاعت و عبادت را فقط واجدیّت ذات حقّ مى ‏فهمد؛ و در مضمار این میدان گوى سبقت از عالمیان میرباید.

 

 

آری،

 

 

چنان پر شد فضای سینه از دوست                 که فکر خویش گم شد از ضمیرم

 

 

 حال با توجه به روایات و آنچه عرض شد آیا سزاوار است که این همه فضائل را بخاطر شلوغی و ازدحام از خود سلب کرد؟!

مرحوم علامه طباطبایی رحمة الله علیه وقتی به ایشان گفته شد: که الآن حرم شلوغ است نروید!، فرمودند: ما هم روی این شلوغی ها

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.