گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (ضرورت استفاده از لغات قرآنی - نشانی مرقد مرحوم حداد ره)
سلام و درود، انشاالله که درب های رحمت الهی به رویتان باز باشد بیش از پیش. به امید خدا راهی سفر کربلا هستیم ادرس دقیق قبر حضرت حداد بفرمایید. التماس نور؛ پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی
سلام و درود، انشاالله که درب های رحمت الهی به رویتان باز باشد بیش از پیش. به امید خدا راهی سفر کربلا هستیم ادرس دقیق قبر حضرت حداد بفرمایید. التماس نور
پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی
هو العلیم. علیکم السلام؛ چقدر پسندیده و زیباست که مؤمنان به تأسّی از قرآن و سیرۀ اهل بیت علهیم السلام و مطابق با آنچه در نفس الامر و عالم واقع است در مواجه با یکدیگر از لفظ "سلام" استفاده نمایند امری که سیره و سنّت أشرف مخلوقات حضرت محمد صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام و اولیای الهی بوده است.
خدای متعال در قرآن از کلمه سلام استفاده کرده است پیامبر و انبیاء و همه اوصیای الهی از این کلمه استفاده کرده اند حال چه دلیلی دارد که ما این کلمه را که هم معنایش را می دانیم و هم راحت آن را تلفّظ می کنیم کنار گذاشته و به اسم پاسداشت زبان فارسی از کلمات جایگزین مانند "درود" استفاده نماییم؟ اصلا درود به چه معناست؟ ریشه اش چیست؟ به قول سیدنا الاستاد حضرت علامه طهرانی اعلی الله مقامه: ما از قرآن چه ضررى دیدیم که مى‏خواهیم خودمان را از قرآن با دست خودمان دور کنیم؟!
سیدنا الاستاد به شدت از جایگزین کردن ترجمه های فارسی و همراه کردن آنها بجای لغات مستعمل قرآنی مخصوصا اموری که بدانها به عنوان آداب و فرهنگ اسلامی تصریح شده است، متأثّر می شدند و آن را دسیسۀ استعمار برای اسلام زدایی می دانستند؛! 
یکبار در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند: لغات قرآن باید در زندگى ما رواج داشته باشد، نباید اینها را تغییر دهیم، با تغییر دادن خیلى ضرر مى ‏کنیم.
می فرمودند: اینهایی که دست به تغییرات لغات قرآنی می زنند و به جای آن از لغات فارسی استفاده می کنند، خودشان نمى‏ فهمند چه بلائى به سر خودشان مى ‏آورند؛ ولى من دارم مى ‏بینم اینها آن سیاست زننده و تند و خشن و از جا برکَننده و ویران کُننده استعمار است. اینها همه براى دور کردن مردم از لغات قرآن است. براى قطع رابطه و بریدن با نهج البلاغه است. براى عدم آشنائى مردم به جمعه و جماعت است. براى بى خبر داشتن ایشان از این معارف اصیل است‏.
سیدنا الاستاد مخصوصا از استعمال کلمه "درود" و "آدینه" بجای "سلام" و "جمعه" بسیار ناراحت می شدند. 
اوّلا، "سلام"، اسم خداست پس ذکر است؛ ثانیا، دستور دین است؛ ثالثا، ادب قرآنی و سیره و سنّت نبوی است؛ رابعا، دعاست؛ و خامسا، دربردارنده یک فرهنگ متمدن و معنای عظیمی است؛ حال آیا کلمه درود رساننده این امور هست؟
به تحقیق عالیترین ادبی که در مواجهه دو انسان با یکدیگر بین آنها مطرح می شود همین سلام است چرا که انسان خدا را ناظر گرفته و کسی که خدا را ناظر گرفت و به حساب آورد در علاوه بر اینکه در رعایت حقوق مخلوق و منسوبین به خدا مراقبه بیشتری دارد، حقوق الهی را هم در مراودات اجتماعی فراموش نمی کند و از مسیر تکوین عالم توحید خارج نمی شود در عین اینکه با "سلام" در برخورد اول برای یکدیگر دعای سلامتی در ظاهر و باطن کرده و به یکدیگر اعلان می کنند که: تو از نیت من و دست و زبانم و خلاصه ظاهر و باطنم در امان و سلامت هستی.!
می فرمودند: ما «جمعه» داریم، نه آدینه. وقتی کلمه جمعه رفت نماز جمعه هم می رود، تمام آن آثار و دستوراتی که بر محور جمعه برای شب و روز جمعه است می رود و نباید با دیده ساده لوحانه به این قضیه و تغییرات نگاه کرد.    
اما پاسخ:
مرقد مطهر عارف کبیر و موحّد کم نظیر مرحوم آقای حاج سید هاشم حداد موسوی اعلی الله مقامه الشریف در شهر مقدس کربلا در یک قبرستان قدیمی معروف به وادی الصّفا است که در نزد ساکنین کربلا به وادی الصفای قدیم شهرت دارد، قبرستانی قدیمی که در حال حاضر کسی را در آنجا دفن نمی کنند و مسیر آن از شارع قبله (خیابان پشت به حرم حضرت عباس علیه السلام) و ابتدای شارع عباسیه است. مرقد مرحوم حداد در یک مقبره شخصی قرار دارد وقتی به آنجا برسید افرادی ان شاالله آنجا هستند و شما را تا مقبره راهنمایی می کنند. 
رفتن بر مزار اولیای الهی و علمای ربانی نه از روی استقلال بلکه از جهت ربط ایشان با مقام توحید و فنای در ولایت از باب حق حیاتی که بر گردن همه مومنین و مومنات مخصوصا سالکان راه خدا دارند و از طرفی استفاده از انفاس قدسی شان و کسب همت و ادب لازم و مورد سفارش است
بر سر تربت ما چون گذری همت خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد شد
حضور بر مزار مومنین روزهای دوشنبه، پنجشنبه و صبح شنبه، ثواب بیشتری دارد البته پنجشنبه بهتر است اقتضای احترام و ادب این است که بر سر مزار اولیای خدا کفش ها را از پا درآورد و با توجه کنار قبر رو به قبله نشست و دست بر قبر گذاشت و به این صورت سلام داد:
السَّلامُ عَلَی أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُوْمِناتِ وَالْمُسْلِمِینَ الْمُسْلِماتِ ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَاِنّا بِکُمْ إِنْ شَاءَ اللهُ لاحِقُونَ 
از ایستادن و راه رفتن یا نشستن روی قبر و صحبت کردن با این و آن باید پرهیز نمود اگر وقت تنگ است یک حمد و یازده بار سوره توحید و هفت بار سوره قدر ختم شود و بعد دو رکعت نماز به نیابت از مرحوم آقای حداد به عنوان هدیه به سید الشهداء علیه السلام اهدا گردد. و اگر وقت و حال مساعد است سوره یس و الرحمن قرائت شود و ثواب آن از طرف ایشان به پیامبر صلی الله علیه و آله اهداء گردد.
یکی از آداب زیارت اولیا صدقه دادن از طرف ایشان می باشد. (برای آداب زیارت قبور اولیای الهی و مومنان به معاد شناسی ج 3 از از صفحه 226 تا 230 مراجعه شود)
 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.