گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


نفحات الاُنس (رهبری آیت الله خامنه ای)

عارف کامل حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه وقتی آیت الله خامنه ای مدظله العالی به رهبری رسیدند، فرمودند: امشب سر راحت بر بالش می گذارم. ایشان در کتاب وظیفه فرد مسلمان که به بازگویی خاطرات سیاسی خود می پردازند نظرشان را نسبت به رهبری ایشان اینگونه بیان می دارند: اطاعت از ایشان هم در امور اجتماعى و سیاسى که لازمه رهبرى است واجب مى ‏باشد؛ و ایشان هم بحمد الله فردى است... (بقیه در ادامه مطلب...)

عارف کامل حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند:

بعد از رحلت آیة الله خمینى که عنوان رهبرى را به جناب آقاى حاج سیّد على خامنه ‏اى سپرده ‏اند؛ در اینجا هم بایستى ما وظیفه خودمان را بدانیم، چون بدون اشکال از این ببعد عنوان تقلید از عنوان حکومت جدا شد یعنى دیگر جناب آقاى خامنه‏اى مرجع تقلید مردم نیستند؛ زیرا بدون شک در تقلید عنوان أعلمیّت لازم است، اما در حکومت هم گرچه أعلمیّت لازم است؛ ولى چون به حسب جهاتى نتوانستند أعلمیّت فقهى را با قدرت رهبرى در یک فرد جمع کنند و شخصى از نقطه نظر استنباط مدارک فقهیّه و دینیّه أعلم از همه؛ و از جهت قدرت رهبرى هم بهترین مردم و با کفایت‏ترین و بصیرت‏دارترین مردم امروز باشد پیدا کنند لذا این تفکیک پیدا شد. (این مطالب در زمانی بود که عنوان مرجعیت آیت الله خامنه ای اعلام نشده بود)

 

 

از نقطه نظر اینکه عنوان بیعت با ایشان هم بر اساس رهبرى بعد از آیة الله خمینى بوده است؛ اطاعت از ایشان هم در امور اجتماعى و سیاسى که لازمه رهبرى است واجب مى‏باشد؛ و ایشان هم بحمد الله فردى است مجاهد و عامل و مدبّر و متدیّن و بنده گرچه تا بحالایشان را ملاقات نکرده‏ام؛ ولى یک روز که مرحوم شهید مطهّرى آمده بودند به منزل ما، از ایشان سؤال کردم: چه افرادى در شوراى انقلاب شرکت دارند؟ ایشان چند نفر را اسم بردند که یکى از آنها آقاى خامنه‏ اى بودند که در آن هنگام چندان هم بین مردم معروف نبودند بعد هم از ایشان پرسیدم: آقاى خامنه‏اى چطور آدمى است؟ گفتند آدم خوب و وزین و عاقل و مدبّر و آدم مجاهدى است و خلاصه آقاى مطهّرى از ایشان تعریف کرد. و در این هفت هشت ساله که زمام امور بدست ایشان بوده است آنچه به گوش ما خورده خدمات خوبى بوده است چه از نظر خطبه هایى که در نماز جمعه ایراد کرده‏اند؛ و چه مسافرتهایى که به براى اعلاء اسلام و مسلمین انجام داده‏اند خلاصه من حیث المجموع یک آدم جا افتاده و عاقل و دلسوزیست براى دین؛ و در این کوران انقلاب امتحانات زیادى داده‏اند که نتایج خوبى داشته است؛ و شاید هم بر همین اساس نمایندگان خبرگان ایشان را انتخاب کرده‏اند.

 

 

چون همین جامعیّت مسأله مهمّى است براى عطف نظر و توجّه نمایندگان خبره. خبرگان افرادى هستند متخصّص و زحمت کشیده و بعضى از آنها را که من مى‏شناسم آیة الله حاج شیخ احمد آذرى قمى، و آیة الله حاج سیّد مهدى روحانى، و آیة الله حاج شیخ عباس ایزدى نجف آبادى اینها همه خودشان مجتهدند، و افراد پاکیزه‏اى هستند به تمام معنى. اینها مردمى هستند سابقه دار که چندین دوره درسهاى آیة الله بروجردى را دیده‏اند، و از شاگردان ممتاز آیة الله حاج سیّد محمّد داماد بوده‏اند.

 

 

خبرگان بعنوان نمایندگان هستند از جماعت کثیرى که ایشان را انتخاب کرده‏اند؛ یعنى انتخاب هر خبره بعنوان بیعت جماعت کثیرى است که این شخص خبره بلندگو و وکیل و نماینده آنهاست. پس انتهاب این خبره و بیعت او در واقع بیعت آن جماعتى است از مردم که این خبره را معیّن کرده‏اند. بنابراین اکثریّت آراء خبرگان که همان اکثریّت آراء اهل حلّ و عقد است اگر بیعت همه مردم نباشد، لا اقلّ بیعت اکثریّت مردم با ایشان بعنوان حکومت خواهد بود.

 

 

و وقتى این بیعت انجام گرفت، آنوقت ایشان از طرف اسلام منصوب مى‏شود براى حکومت؛ و مردم باید در امر حکومت و سیاست و تصمیم گیریهائى که راجع به اصل اجتماع اسلامى است- جز امر تقلید که اختصاص بهمان أعلم امّت دارد- از ایشان اطاعت کنند بهمان کیفیّتى که عرض شد و در اینجا لازم است أعلم امّت این رهبرى را نتفیذ و تأیید کند؛ و برایشان لازم است که امور واقعه را طبق نظر و رأى اعلم امّت به جریان اندازند. (وظیفه فرد مسلمان در حکومت اسلام ص : 111)

 

 

 

همچنین علامه طهرانی وقتی آیت الله خامنه ای مدظله العالی به رهبری رسیدند، فرمودند: امشب سر راحت بر بالش می گذارم. 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.