گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


نظر علامه طهرانی درباره دکتر محمّد معین و آرزوی غفران برای وی

عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند:

دکتر محمّد معین‏ نیز تا زمانى که تحت نظر و نفوذ وى (إبراهیم پورداود*) بود... صریحاً از زردشتی ‏گرى حمایت مى‏ کرد. ولى از وقتى که در مجالس و محافل استاد معظّم آیة الله علّامه طباطبائى قدّس الله سرّه الزّکیّة براى ترجمه و وساطت‏ ردّ و بدل کردن مباحثات ایشان با هانْرى کُربَن فرانسوى درباره قرآن و اسلام و تشیّع شرکت کرد، گرایش به اسلام پیدا کرد. و خداوند تبارک و تعالى که أرحم الرّاحمین است امید است به جزاى او در دنیا اکتفا کرده باشد، و از عقاب اخروى پاکش نموده باشد.

ایشان در آخر حیات دچار به سکته مغزى شد؛ به بیمارستان بردند و پزشکان عزم بر عملیّه جرّاحى مغز وى نمودند. چون عمل مغز تمام شد دیگر به هوش نیامد. مدّت چهار پنج سال بیهوش ماند. بدنش مانند مرده روى زمین افتاده بود، چشمانش بسته و مَشاعرش بجا بود. غذا نمى‏توانست بخورد، و در این مدّت طولانى مایعات به حلقش مى‏ ریختند. بالأخره از بیمارستان به منزل آوردند، اهل منزل از پذیرائى خسته شده به جان آمدند. وضع تنظیف او بسیار مشکل شده بود تا بالأخره جسد او را در اطاقى که پهلوى در خانه بود انتقال دادند، و از شدّت نفرت پیوسته تمنّاى مرگش را مى‏ نمودند، تا در پایان پس از چندین سال بى‏ هوشى (13 تیر 1350 شمسی) بدین کیفیّت جان داد. فَاعْتَبِرُوا یا اولِى الأبْصَارِ!

*إبراهیم پورداود از ملحدین عصر است؛ روش و گفتار و نوشتجات بسیار او در این امر روشن است. گرچه رسماً ادّعاى آن ننموده که زرتشتى است، و لیکن عملًا و نیّةً و فعلًا گرایش شدید به آن آئین داشته است.

منبع: (نور ملکوت قرآن، ج‏4، ص: 155، پاورقی)

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.