گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


ملکوتی از ولایت مرد بر زن

ولایت ذاتا برای خداست؛ ولایت، بستر تربیت رحمانی هدایت و رشد انسانهاست و به تناسب اجتماعات انسانی به انبیاء، اوصیاء، اولیاء، فقهاء پدران و همسران (مردان) داده شد تا مجرای فیض رحمت و محبت الهی برای یک تربیت هدفمند عقلانی و منطقی باشند.

در قرآن کریم هر جا صحبت از ولایت شده تفسیر به رحمت، محبت و خدمت آن هم از روی تعهد و مسئولیت دنیایی و اخروی شده است! آیا از شمیم ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و اولیای الهی غیر از این، عطری به مشاممان می رسد ؟

ولایت مرد بر زن، نه زمینه ای است برای خشونت و خالی کردن عقده ها و تعصبات، محدودیت های غیر منطقی و غیر منصفانه، و مدام من من کردن و تکرار این جمله که هر چه که من می گویم؛ و به کسی و در قبال چیزی هم پاسخگو نباشد. بلکه عرصه ای برای فنا و وفا و صفاست؛ مرد بی اخلاق و بی ادب و ظالم، ولایت برای چه دارد؟ این ولایت را چه کسی به او داده؟ ولایت الهی را ابزار تحقیر شخصیت زن و از بین بردن حریّت و آزادی و عزّت عظمت او نکنیم. نمی شود مرد همسرش را از عادی ترین مسائل محروم کند اما خودش هر غلطی را بکند و گمان کند اینها ارزانی ولایت است! در حالی که این ولایت تقیید شده به لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (چرا چیزی را میگویید و مخواهید که خود انجامش نمی دهید) ولایت: تربیت، رحمت، محبت، اخلاق و ادب را از خدا گرفتن و در سرتاسر خانه و خانواده گسترانیدن است. ولایت، معلمی و آقایی کردن برای دیگران نیست ولایت غیرت است اما غیرت الهی را به رخ کشیدن است نه غیرت جاهلی! ولایت آیه و آیینه شدن برای تمام خوبی هاست؛ که به زیبایی مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه ولایت را معنا کردند و فرمودند: که وقتی زن به مرد نگاه می کند خدا را ببیند!

قرآن اگر فرموده: الرجال قوّامون علی النساء (مردان بر زنان ولایت دارند)، آن را تفسیر کرده به: قوا انفسکم و اهلیکم… (تربیت را از خود شروع کنید بعد خانواده) و به: عاشروهنّ بالمعروف (با زنانتان به بهترین شکل رفتار کنید)! و در روایات به این کلام نبوی که: با ایمانترین مردان خوش رفتارترین آنانند با همسرانشان! همانطور که ولایت ذاتی خدا تفسیر شده به: وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ (قبل از هر چیز رحمتم عالم را فرا گرفته) همانطور که ولایت پیامبر تفسیر شد به آیه وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ  (خودت را از روی محبت و به نشانه خشوع زیر پای مومنین پهن کن) و به آیه: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ (ای پیامبر از روی ولایت و رحمتی که از ناحیه خداست با مردم نرم رفتار کن که اگر بداخلاق و سختگیر باشی همه از دورت فرار می کنند) همانطور که ولایت امام تفسیر شده به آیه:  یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ (حتی در نماز هم به داد مردم می رسیدند) به: وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا (کسانی که غذای خودشان را حتی از دشمنشان دریغ نکردند). 

ولایت، بهشتی رفتارکردن و از خود بهشت ساختن است که وقتی از اهل بهشت می پرسند چرا بهشتی شدید؟ می گویند: چون با زن و فرزندمان بهشتی رفتار کردیم (قَالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ)

منبع: یادداشتی از حجة الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.