از آسیب های جدّی که متوجه نظام انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا کنون بوده از ناحیه حاکمیت و قدرت اجرائی کشور مشاهده میشود که خسارات غیر قابل جبرانی را ببار آورده است! امری که به ناصالح بودن متصدیان این پست برمی گردد که برای برون رفت از این مشکل، راهی جز تجدید نظر اساسی در خصوصیات و انتخاب رییس قوّه مجریه نیست. مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه که باید از ایشان به دیده بانی بصیر در مواقع خطیر یاد کرد این مهم را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای بینش الهی خود راهکار عملی آن را بیان داشتند که متاسفانه مغفول ماند.
بسم الله الرحمن الرحیم
مُدل ریاست جمهوری در نگاه بصیر علّامه طهرانی ره
منبع: وظیفه فرد مسلمان در حکومت اسلام، تالیف علامه طهرانی، ص: 65 بخشی از نامۀ نقد پیش نویس قانون اساسى
رئیس جمهور باید فقیه جامع الشّرایط باشد
رئیس جمهور که داراى شخصیّت اوّل است، باید جامعتر و کاملترین و روشن بینترین و پارساترین افراد از فقهاى امّت باشد، و اوست که قواى سه گانه مقنّنه و قضائیّه و مجریه در وجود او ادغام شده و از او به مصادر امور و حُکّام ترشّح مى کند
خطر تفکیک مقام فقاهت از ریاست جمهوری
تفکیک مقام فقاهت از ریاست جمهورى عَملًا التزام به تفکیک روحانیّت از سیاست است. در منطق اسلام، حاکم شرعِ مطاع ریاست مطلقه بر امّت دارد. سپردن ریاست جمهورى را به افرادى که داراى چنین مقامى (فقیه مجتهد) نباشند، إعطاء قدرت بدست غیر واجدین این مقام است؛ و اشتباهاتى که صورت مى گیرد از عدد بیرون و با هزار ضابطه و قانون این قدرت عنان گسیخته را نمى توان مهار نمود.
شیوه صحیح برگزارى انتخابات ریاست جمهوری