گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


علّت سفرهای مرحوم آقای حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی ره

عارف کامل مرحوم علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف در اینباره می نویسند: مرحوم آیة الحقّ و العرفان آیة الله حاج شیخ محمّد جواد انصارى‏ همدانى‏ در سالهاى آخر عمر، و با توارد ضعف شدید و کسالت قلب مسافرتى به پاکستان نمودند که با نبودن وسائل نقلیّه آن زمان به مانند امروز، بسیار مشکل و طاقت فرسا بود. علّت مسافرتشان را ایشان به کسى نگفتند. آنگاه در میان محافل و مجالس دوستان سخن از سبب مسافرت به میان مى‏آمد و هر کس از نزد خود حدسى میزد. تا پس از سالیان دراز و بعد از فوت ایشان، روزى حقیر از حضرت آقاى حاج سیّد هاشم حدّاد علّت سفر آن مرحوم را پرسیدم.

فرمودند: سفر این‏گونه از بزرگان براى یکى از دو امر صورت میگیرد:

 

 

اوّل آنکه: در آن نواحى، عاشق دلسوخته و شوریده و وارسته‏ اى است که درمان درد هجران او در عالم توحید به دست این مرد است؛ خداوند او را مأمور میکند تا برود و از آن عاشق دستگیرى کند و درد وى را درمان نماید.

 

 

دوّم آنکه: روى مقدّرات عامّ و کلّى خداوند، بناست در آن نواحى عذابى فرود آید؛ خداوند این بنده را امر میکند تا از تمام آن نواحى عبور کند، و در اثر برکت و رحمت نفس رحمانى این بنده، خداوند عذاب را از آن قوم برمیدارد. (روح مجرد، متن، ص: 302)

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.