گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


یک آیه عرفان (توکّل عامیانه و عارفانه)

خدا فرمود: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَ عَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ﴿سوره انفال آیه 2﴾

خدال متعال در این آیه کریمه که درباره برخی از صفات مومنان است می فرماید: همواره در هر کاری بر خدا توکّل دارند؛ اما نه توکّل عامیانه بلکه توکّل عارفانه. 

توکّل عامیه آنست که کار را بین خود و خدا تقسیم کنیم یک مرزبندی انجام دهیم و با زبان بگوییم توکل برخدا و این را سهم خدا قرار دهیم و انجام اصل کار را از خود و سهم خود بدانیم که بویی از شرک می دهد

توکّل عارفانه که قرآن آن را از صفات مومن می داند آنست که در تمام زمان و مراحلی که کار می کنیم امر و اصل عمل و تمام همت و قوت و راه را از او ببینیم و خود را فقط و فقط مظهر اراده او؛ لذا فرمود: با توکل زانوی اشتر ببند یعنی همان موقعی که زانو شتر را می بندی توکلت بر خدا باشد نه بر بستن! یعنی کار یک بخش دارد یک سهم است و آن مال خداست از خداست. این توحید است و نشانه زیادی ایمان.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.