گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


توحید در منظر شیخ اشراق و تمجید علامه طهرانی ره از وی

شیخ شهاب الدّین سهروردى که از حکماى بزرگ اسلام و از الهیّین است و کتابى دارد به نام: حکمةُ الإشراق و در عرفان هم قدم‏هاى راسخى دارد و مرد مرتاضى هم هست. وى حکیم مقتول است که به گناه همین توحید او را کُشتَند. مکتب خیلى مهمّى هم دارد. شیخ شهاب الدّین مى‏ گوید:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

توحید در منظر شیخ اشراق و تمجید علامه طهرانی ره از وی

 

 

منبع: تفسیر آیه نور، ص: 166، تالیف حضرت علامه طهرانی قدّس سرّه

 

 

شیخ شهاب الدّین سهروردى که از حکماى بزرگ اسلام و از الهیّین است و کتابى دارد به نام: حکمةُ الإشراق و در عرفان هم قدم‏هاى راسخى دارد و مرد مرتاضى هم هست. وى حکیم مقتول است که به گناه همین توحید او را کُشتَند. مکتب خیلى مهمّى هم دارد. شیخ شهاب الدّین مى ‏گوید:

 

 

" الفِکرُ فى صورَةٍ قُدسیَّةٍ یُتَلَبَّسُ بِها طالِبُ الأریَحیَّة، و نَواحِ القُدس دارٌ لایَطَؤُها الجاهِلونَ، و حَرامٌ عَلَى الأجسادِ المُظلِمَةِ أن تَلِجَ مَلَکوتَ السَّماوات؛ فَوَحِّدِ اللَه و أنتَ بِتَعظیمِهِ مَلَآن، و اذکُرهُ و أنتَ مِن مَلابِسِ الأکوانِ عُریان، و لَو کانَت فى الوُجودِ الشَّمسان لانطَمَسَتِ الأَرکان و أبَى النِّظام أن یَکونَ غَیرَ ما کان."

 

 

أریَحِیَّة را در أقربُ المَوارد این‏طور معنا مى ‏کند: افرادى که اهل بذل هستند، اهل سخاوت هستند و اهل عطاء هستند و پول خرج مى‏ کنند و مهمانى مى‏ کنند، وقتى اینها مهمانى نکردند مثل اینکه یک بارى روى سینه است، وقتى سور را داد و مهمانى کرد یک حال نشاطى پیدا مى‏ کند، آن را مى‏ گویند: أریَحِیَّة؛ آن حال خفّت و سبکى که بعد از بذل پیدا مى ‏شود.

 

 

مى ‏گوید: «فکر، (یعنى معارف الَهى) یک صورت قدسى و ملکوتى دارد، که خداوند علىّ أعلى عنایت مى‏ کند به آن افرادى که طالبِ أریَحِیَّة هستند؛ (یعنى مى‏ خواهند خود را ببازند، وجودِ خود را از تعیّن خالى کنند، لباس خود را از این عالم مادّه در بیاورند، و تمام شوائب هستى خود را بریزند و در حرم پروردگار وارد بشوند؛ آن فکر و معارف پروردگار، از طرف پروردگار بر اینها افاضه مى ‏شود.)

 

 

و نواحى قدس، (آنجائى که طاهران زندگى مى‏ کنند و اهل تطهیر و پاکیزگى در آنجا زندگى مى‏ کنند) آنجا جائى است که اصلًا جاهلان نمى ‏توانند قدم بگذارند؛ و بر افرادى که اهل معصیت هستند حرام است که در ملکوتِ آسمان‏ها وارد بشوند، آنها نمى ‏توانند، (حرام یعنى: ممنوع) راهشان بسته شده است. یک سدّ سکندر بسته ‏اند، نمى‏ گذارند آنها یک قدم در ملکوت آسمان بگذارند. (أجساد المظلمة یعنى: افرادى که اهل معصیت و گناه و هوى هستند، و اهل خودیّت و استکبار هستند.)

 

 

اگر تو مى‏ خواهى خدا را بشناسى‏ فَوَحِّدِ الله‏، بگو: خدا یکى است، غیر از خدا در عالم وجود، در اسم و صفت و فعل و در ذات، قائل نشو! وأنتَ بِتَعظیمِهِ مَلَآن‏، اصلًا تمام وجودِ خودت باید سراپا مملوّ از تعظیم خدا بشود. تسبیح و تقدیس باید وجود تو را بگیرد. سراپاى تو باید ذکر بشود. و ذکر خدا بکن در حالتى‏که باید از تمام این لباس‏هاى کفر و اعتبارات و مصلحت ‏اندیشى‏ ها و احتیاطکارى ‏ها و آداب و رسوم جاهلانه ‏اى که تو را از راه خدا باز مى ‏دارد، لخت و عریان شده باشى، آن‏وقت مى ‏توانى ذکر خدا کنى؛ و الّا ذکر خدا نکردى، بلکه ذکر خودت را کردى.»

 

 

عجیب بیان مى ‏کند! خوب بیان مى ‏کند. اینها راه‏هائى است که انسان مى‏ خواهد با فکرش برود خدا را به دست بیاورد؟ و نمى ‏تواند به دست بیاورد

* چهارم رجب سالروز رحلت آن حکیم الهی است

 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.