گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


بشنو از نی (وجود خود امام، بزرگترین معجزه)

مرحوم حاج سید هاشم حداد رحمة الله علیه می فرمودند: وجود خود أئمّه علیهم السّلام بزرگترین معجزه است، و أفعال آنان حیّاً و میّتاً همه معجزه است. و انسان نباید فقط إعجاز آنانرا در موارد استثنائى بجوید؛ و از یک دریچه به عظمتشان نظاره کند.

مرحوم حاج سید هاشم حداد رحمة الله علیه می فرمودند: وجود خود أئمّه علیهم السّلام بزرگترین معجزه است، و أفعال آنان حیّاً و میّتاً همه معجزه است. و انسان نباید فقط إعجاز آنانرا در موارد استثنائى بجوید؛ و از یک دریچه به عظمتشان نظاره کند. کسیکه عملًا نه علماً به مقام ولایت میرسد و ولىّ خدا مى‏شود و خدا ولىّ او میگردد، همه اعمالش و کردارش و صفاتش، فعل و کردار و صفات خدا مى‏شود. نه اینکه او خدا مى‏شود و یا خدا از خود چیزى را بریده و جدا کرده به او میدهد، یا آنکه از خود چیزى را نبریده و جدا ننموده ولیکن به او هم مشابه آنچه را که خودش دارد عنایت میکند. اینها همه غلط است و نادرست.

بلکه بواسطه شدّت صفا و خلوصى که بنده پیدا نموده است، از هستى مجازى و اعتبارى بیرون آمده و فانى در ذات خدا شده و خداوند در او تجلّى نموده است. یعنى وجودش و سرّش و واقعیّتش آینه محض و مرآت تمام و کمال جمال و جلال ذات احدیّت گشته و خدا نما شده است. ممکن الوجود هر چه هم ترقّى کند و بالا و بالاتر رود، محال است چیزى را از خدا اخذ نماید و به خود نسبت دهد. و اصولًا معنى ترقّى و صعود، غیرِ از دست دادن شوائب هستى، و خلوص و اخلاص در راه خداوند، و پیمودن درجات و مراتب فناء فى الله چیز دگرى نمى‏باشد؛ و جز تحقّق به حقیقت معنى عبودیّت محضه و سجده مطلقه و خاکسارى بدون قید، چیز دیگرى نیست‏. (کتاب روح مجرد، ص: 262 )

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.