گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


بشنو از نی (توصیه هایی ناب در تربیت فرزند)

موحد کبیر و عارف کم نظیر مرحوم آقای حداد رحمة الله علیه می فرمودند: ما باید به اطفال خود احترام بگذاریم. و به نظر بزرگ، به آن‌ها بنگریم، زیرا که بزرگند و ما آن‌ها را خرد می‌پنداریم.

برای احترام کودکان نوزاد، خوب است انسان قنداقه نوزادان را تا چند ماهگی در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه و جاهایی که نام امام حسین علیه السلام برده می شود، ببرند. چرا که نفس کودک همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قدوسیت امام حسین علیه السلام را جذب می‌کند. علمای سابق هم اینگونه می‌کردند. این‌ کار آثار زیادی بر روی طفل دارد و او آنچه را که اخذ کند، تا آخرش در وجودش ثابت می‌ماند. جزو غرایز و صفات فطری او می‌شود.

طفل اگرچه زبان ندارد، ولی ادراک می‌کند و روحش اگر در دوران کودکی به محل‌های معصیت برده شود، جرم و گناه او را آلوده می‌کند و نیز اگر او را به جای پاک و طیب و طاهر ببرند، محل‌های ذکر و عبادت و علم، پاکی و صفای آن‌ها را به خود می‌گیرند.

هر وقت که با زن و فرزندان خود و حتی دیگر مردمان دعوا می‌کنید، صوری (غیر واقعی) دعوا کنید، نه جدی. این سبب می‌شود که نه خودتان اذیت بشوید و نه به دیگران صدمه بزنید.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.