گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پیشنهادی اساسی از علامه طهرانی درباره مصرف دخانیات

عارف کامل مرحوم آیت الله علامه طهرانی رحمة الله علیه از آنجایی که نگاهی جامع به تعالی کشور بر پایه سیر الی الله از حیث فردی و جمعی داشتند، برای این منظور و پیشگیری از برخی موانع و معظلات فرهنگیِ غیر قابل جبران، در همان ابتدای انقلاب که فرصتی مناسب پدید آمده بود، اموری را در ضمن پیشنهاداتی جامع به سمع رهبر کبیر انقلاب رساندند...

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

منبع: سلسله یادداشتها تالیف حجة الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

پیشنهادی اساسی از علامه طهرانی در ابتدای انقلاب که مغفول ماند

طبق آمار مصرف دخانیات بعنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است؛ همین آمار نشان می دهد مصرف سیگار در داخل کشور به طور وحشتناکی در حال افزایش بوده بطوریکه در طول 5 سال گذشته دو برابر شده است.

ایرانی ها روزانه معادل ۳۰ میلیارد تومان خرج مصرف دخانیات و درمان بیماریهای ناشی از آن می‌کنند که این رقم بطور میانگین سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است رقمی  که معادل اعتبارات اجرای طرح تحول سلامت در کشور می باشد که زنگ خطر این بلای خانمانسوز تازگی ها از ناحیه مسئولین به صدا درآمده است

 

 

عارف کامل مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رحمة الله علیه از آنجاییکه نگاهی جامع به معظلات فرهنگی کشور داشتند، این خطر را در همان ابتدای تشکیل نهضت اسلامی ایران گوشزد و طرحی را برای مدیریت آن مطرح می کنند، چراکه زمینه ای مناسب برای تربیت اسلامی و ارزشمندِ جامعه بر اساس باور و پذیرش دینی مردم از موالیان امر به وجود آمده بود؛ و این خود فرصتی مناسب برای تبیین مبانی و موضوعات مدّنظر بود.

 

 

از این روی بیست موضوع جدی را به مرحوم آیت الله العظمی خمینی رهبر کبیر انقلاب قدس الله نفسه پیشنهاد می دهند که تحریم استعمال دخانیات در کشور یکی از آن بود.

 

 

مرحوم علامه طهرانی در برشماری پیشنهادات جامع خود به رهبر کبیر انقلاب می نویسند:

 

 

پیشنهاد دهم: منع استعمال دخانیات در اعلام حرمت آن‏

 

 

توضیح آنکه از زمان تداول استعمال توتون و تنباکو در ایران و سائر بلاد مسلمین که بیش از دو قرن مى‏گذرد؛ علما و فقهاى شیعه از اصولیّون که فتوى به جواز استعمال آن داده‏اند؛ همگى مستمسک به قاعده برائت عقلیّه و برائت شرعیّه شده‏اند، و چون ضرر معتدّبهى در آن ندیده‏اند، فلهذا حکم به جواز نموده‏اند.

 

 

اینک از جهت طب و کشف مضرّات و مفاسد بدنى آن، از منهدم ساختن قلب و کبد و ریه و کلیه و خون و دستگاه گوارش و دستگاه تنفّسى و ایجاد سرطان مهلک و فساد سلولها و کوتاه شدن عمر حدّاقل به مقدار ده سال، و ایجاد امراض عصبى و روانى، و اختلال امور جنسى و سائر امراض و اختلالاتى که در طب و پزشکى آمده است، مقدار قدرت ضرر و زیان این سمّ مهلک تدریجى الحصول به قدرى نیست که بتوان از آن اغماض نمود، و با استعمال دخانیات یک جامعه تندرست و سالم را به یک جامعه معلول و مریض مبدّل ساخت. ضرر دخانیات امروزه از بدیهیّات شمرده مى‏شود و با وجود علم بما یُعْلَم تمسّک به حدیث رفع: رُفِعَ عَن أُمَّتِى مَا لا یَعْلَمُونَ بدون وجه است. و اشتغال عقلى جاى برائت شرعیّه را گرفته است.

 

 

 

و از آن گذشته، اتلاف اقتصادى، و زیان مالى آن که متوجّه کشور است، و موجب تضعیف نیروى انسانى و تقویت کفر و استعمار خارجى است، بقدرى زیاد است که ارقام احصاى آن تحت نظر متخصّصین فن سرسام آور است. و با وجود این سمّ کشنده و خانمان براندازنده، چه کسى است که بتواند فتوى به جواز آن بدهد. (وظیفه فرد مسلمان در حکومت اسلام ص 65)

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.