گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


یک آیه عرفان (حقیقت موت و حیات جاهلی)

قال الله تعالی: وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً (سوره نساء (4) آیه 100)

ما که مردمان جاهلى را بعید معیب (دارای عیب) مى‏ دانیم براى این جهت است که روششان غلط بود. اگر کسى، پیغمبر حالا آمد و این پیغمبر را نشناخت یا از او تبعیت نکرد یا اسلام آورد ولى ایمان نداشت یا ایمان داشت ایمانش آن ‏طورى که باید و شاید رهبر او نبود یا آن ‏طورى که باید و شاید پیروى واقعى از آنها نکرد این عین همان مردمان جاهلى مى‏ ماند. مردمان جاهلى یک افراد خاصّى نبودند که خداوند به ‏خصوص آنها نظر غَضَب داشته باشد و به افرادى که بعد اسلام مى‏ آوردند در زمان پیغمبر اینها یک تافته جدا بافته ‏اى باشند و نزد او، آن نظر رحمت و غضب نسبت به همه على‏ السویه است.

آن کسى که در زمان جاهلى بوده و در گرفتارى آراء و أهواء نفسانى بوده آن مورد سرزنش و مؤاخذه است به ‏واسطه پیروى از هواى نفس، و الّا در آن زمان هم اگر کسى در زمان جاهلى بود ولى دنبال حق مى ‏گشت و از آراء و افکار أهواء خود تبعیت نمى‏ کرد مثل سلمان‏ فارسى‏ دیگر، سلمان‏ فارسى‏ خوب در زمان جاهلى بود چقدر دنیا را گشت تا اینکه بالآخره آمد به مدینه و خدمت پیغمبر رسید، چقدر خون دل خورد. مى‏ گویند سلمان سیصد سالش بود از پیغمبر دویست و پنجاه سال عمرش بیشتر بود قبل از اینکه پیغمبر به دنیا بیاید دویست و پنجاه سال از بزرگان مؤبدان مؤبد بود و فلان بود و دنیا را سیر کرده، گم شده داشته دیگر. حالا اینکه اگر هم در همان زمان مى‏ مُرد به پیغمبر هم نمى ‏رسید اینکه به مُردن جاهلى نمرده چون این دنبال حقّ مى‏ گشت؛ من خرج من بیته و لم یصل إلى الله و رسوله بله؟ (وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً)

اگر سلمان قبل از اینکه به پیغمبر برسد دنبال پیغمبر بود این مى ‏مُرد این باز هم چیست؟ به مُردن مردمان جاهلى که نمى ‏مُرد. این در راه وصول به پیغمبر و خدا بود (ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ) اگر کسى هم در زمان اسلام دنبال پیغمبر نباشد، دنبال امام نباشد، حرف آنها را گوش نکند و اینها با آراء شخصى‏ خودش مراجعه کند، به أهواء شخصى خودش مراجعه بکند، این مانند افرادى است که در زمان جاهلى بودند. (منبع: متن بیانات تفسیرى علامه طهرانی اعلی الله مقامه، ص: 79، نرم افزار کیمیای سعادت)

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.