سلام علیکم؛ با توجه به فرمایش امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند هر کس سوره نحل را در هر ماه یک بار بخواند از زیان مالی (قرض) در دنیا و نیز از هفتاد نوع بلا که سبک ترین آنها دیوانگی و جذام و پیسی باشد ایمن باشد و مسکنش در آخرت در بهشت عدن (محلی در وسط بهشت) باشد. آیا میتوان سوره نحل را به چند قسمت تقسیم کرد و طی یک ماه خواند یا باید در یک مجلس خوانده شود؟ ممنون اگه جواب بدهید پاسخ از حجة الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی
هو العیم؛ علیکم السلام و رحمة الله و برکاته؛ در اعمال و دستورات مستحب، کلمه "باید" و "حتما" به عنوان شرط صحت عمل، معنا ندارد چون اصل عمل مستحب است و کلمه "باید و حتما" شرط صحت برای دستورات واجب و یا حرام است؛ پس آنچه از شرایط و قیود در مستحبات دستور داده شده است شرط کمال است به این معنا که اگر خواهان بهترین و کامل ترین اثر و فایده هستی، پس به همان شکلی که گفته شده انجام بده.
بنابراین بهترین شکل که فایده تمام داشته باشد این است که در یک مجلس خوانده شود و اگر نشد در یک روز از اذان صبح تا غروب آن روز و باز اگر نشد در چند روز پی در پی و باز اگر نشد در ظرف یک هفته و اگر این هم مقدور نبود در ظرف یک ماه خوانده شود.
اما معنای بهشت عدن این است که: "عدن" در لغت مصدر و به معنى اقامت و بقاء در یک مکان است، ، مثلا گفته مىشود" فلان عدن بالمکان" معنایش این است که فلانى در فلان جا ماندگار شد، و" معدن" را به این جهت معدن مىگویند که جواهر و فلزات در آن قطعه از زمین مستقر گشته است. و بنا بر این، معناى" جَنَّاتِ عَدْنٍ" بهشتهاى ماندنى و از بین نرفتنى خواهد بود. از آیات و پاره ای روایات می توان اینچنین استفاده کرد که جنات عدن محل خاصى از بهشت پروردگار است که بر سایر باغهاى بهشت امتیاز دارد
پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:عدن دار اللَّه التی لم ترها عین و لم یخطر على قلب بشر، لا یسکنها غیر ثلاثة النبیین و الصدیقین و الشهداء
(عدن آن خانه پروردگار است که هیچ چشمى آن را ندیده، و به فکر کسى خطور نکرده و تنها سه گروه در آن ساکن مىشوند: پیامبران، صدیقان (آنها که پیامبران را تصدیق کردند و از آنها حمایت کردند) و شهیدان) (تفسیر مجمع البیان)
در کتاب خصال از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل شده: من سره ان یحیا حیاتى و یموت مماتى و یسکن جنتى التی واعدنى اللَّه ربى، جنات عدن ... فلیوال على بن ابى طالب علیه السلام و ذریته علیهم السلام من بعده. (تفسیر نور الثقلین جلد 2 صفحه 241)
(کسى که دوست دارد حیاتش همچون من، و مرگش نیز همانند من بوده باشد، و در بهشتى که خداوند به من وعده داده در جنات عدن ساکن شود، باید على بن ابى طالب علیه السلام و فرزندان بعد از او را دوست دارد)
در حدیث دیگرى از على علیه السلام نیز نقل شده که جنات عدن جایگاه پیامبر اسلام است. (تفسیر نمونه)
مرحوم عارف کامل و سالک واصل مرحوم حاج سلطان محمد گنابادی اعلی الله مقامه الشریف در تفسیر عرفانی خود بیان می دارند: جنّات عدن یعنى بهشتهاى اقامت و آن آخرین مرتبه بهشت است که از آن فراتر نمىرود به خلاف سایر مراتب بهشت که از آن فراتر مىرود، و آن مرتبه عبارت از مقام محمّد صلّى اللّه علیه و آله و پیروان آنان است. (تفسیر بیان السعادة)
سیدنا الاستاد علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه می فرمودند: از تفسیر بیان السعاده برمی آید که مرحوم گنابادی به مقام کمال دست پیدا کرده بودند.