گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (پیرامون سوره نحل و برکات آن)

سلام علیکم؛ با توجه به فرمایش امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند هر کس سوره نحل را در هر ماه یک بار بخواند از زیان مالی (قرض) در دنیا و نیز از هفتاد نوع بلا که سبک ترین آنها دیوانگی و جذام و پیسی باشد ایمن باشد و مسکنش در آخرت در بهشت عدن (محلی در وسط بهشت) باشد. آیا میتوان سوره نحل را به چند قسمت تقسیم کرد و طی یک ماه خواند یا باید در یک مجلس خوانده شود؟ ممنون اگه جواب بدهید پاسخ از حجة الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

هو العیم؛ علیکم السلام و رحمة الله و برکاته؛ در اعمال و دستورات مستحب، کلمه "باید" و "حتما" به عنوان شرط صحت عمل، معنا ندارد چون اصل عمل مستحب است و کلمه "باید و حتما" شرط صحت برای دستورات واجب و یا حرام است؛ پس آنچه از شرایط و قیود در مستحبات دستور داده شده است شرط کمال است به این معنا که اگر خواهان بهترین و کامل ترین اثر و فایده هستی، پس به همان شکلی که گفته شده انجام بده.

بنابراین بهترین شکل که فایده تمام داشته باشد این است که در یک مجلس خوانده شود و اگر نشد در یک روز از اذان صبح تا غروب آن روز و باز اگر نشد در چند روز پی در پی و باز اگر نشد در ظرف یک هفته و اگر این هم مقدور نبود در ظرف یک ماه خوانده شود.

اما معنای بهشت عدن این است که: "عدن" در لغت مصدر و به معنى اقامت و بقاء در یک مکان است، ، مثلا گفته مى‏شود" فلان عدن بالمکان" معنایش این است که فلانى در فلان جا ماندگار شد، و" معدن" را به این جهت معدن مى‏گویند که جواهر و فلزات در آن قطعه از زمین مستقر گشته است. و بنا بر این، معناى" جَنَّاتِ عَدْنٍ" بهشتهاى ماندنى و از بین نرفتنى خواهد بود. از آیات و پاره ای روایات می توان اینچنین استفاده کرد که جنات عدن محل خاصى از بهشت پروردگار است که بر سایر باغهاى بهشت امتیاز دارد

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:عدن دار اللَّه التی لم ترها عین و لم یخطر على قلب بشر، لا یسکنها غیر ثلاثة النبیین و الصدیقین و الشهداء

(عدن آن خانه پروردگار است که هیچ چشمى آن را ندیده، و به فکر کسى خطور نکرده و تنها سه گروه در آن ساکن مى‏شوند: پیامبران، صدیقان (آنها که پیامبران را تصدیق کردند و از آنها حمایت کردند) و شهیدان) (تفسیر مجمع البیان)

در کتاب خصال از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل شده: من سره ان یحیا حیاتى و یموت مماتى و یسکن جنتى التی واعدنى اللَّه ربى، جنات عدن ... فلیوال على بن ابى طالب علیه السلام و ذریته علیهم السلام من بعده. (تفسیر نور الثقلین جلد 2 صفحه 241)

(کسى که دوست دارد حیاتش همچون من، و مرگش نیز همانند من بوده باشد، و در بهشتى که خداوند به من وعده داده در جنات عدن ساکن شود، باید على بن ابى طالب علیه السلام و فرزندان بعد از او را دوست دارد)

در حدیث دیگرى از على علیه السلام نیز نقل شده که جنات عدن جایگاه پیامبر اسلام است. (تفسیر نمونه)

مرحوم عارف کامل و سالک واصل مرحوم حاج سلطان محمد گنابادی اعلی الله مقامه الشریف در تفسیر عرفانی خود بیان می دارند: جنّات عدن یعنى بهشتهاى اقامت و آن آخرین مرتبه بهشت است که از آن فراتر نمى‏رود به خلاف سایر مراتب بهشت که از آن فراتر مى‏رود، و آن مرتبه عبارت از مقام محمّد صلّى اللّه علیه و آله و پیروان آنان است. (تفسیر بیان السعادة)

سیدنا الاستاد علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه می فرمودند: از تفسیر بیان السعاده برمی آید که مرحوم گنابادی به مقام کمال دست پیدا کرده بودند.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.