گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (سفر به کشورهای غیر اسلامی)

با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتان؛ میخواستم در مورد همراهی همسر در سفر تفریحی به کشورهای اروپایی که متاسفانه به راحتی نمی شود از پوشش چادر استفاده کرد، سوال کنم که تکلیف اینجانب در این امر چیست؟ پاسخ از استاد حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتان؛ میخواستم در مورد همراهی همسر در سفر تفریحی به کشورهای اروپایی که متاسفانه به راحتی نمی شود از پوشش چادر استفاده کرد، سوال کنم که تکلیف اینجانب در این امر چیست؟

پاسخ از استاد حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

هو العلیم. علیکم السلام. حقیر قبلا کتابی را تحت عنوان "سفر به وادی برهوت" در خصوص سفر به کشورهای غیر اسلامی، احکام و حدود آن و آسیب های جدّی آن تالیف کرده ام که ان شاء الله با تنظیماتی در سایت قرار خواهد گرفت.

در خصوص سوال مذکور باید عرض کنم که اولا:

با اینکه سفر به کشورهای غیر اسلامی آن هم برای تفریح خلاف تقواست و مخصوصا برای سالکان راه خدا بسیار مضرّ است، ولی برای شما که در این سفر مجبور به همراهی همسرتان هستید این سفر هیچ اشکالی ندارد، چرا که حفظ کیان خانواده مخصوصا از ناحیه بانوی خانه از اصلی ترین واجبات است.

البته اشکالی ندارد که قبل از سفر در یک محیط کاملا آرام و محبت آمیز با همسرتان در مورد آسیب های قطعی که اینگونه سفرها بر نفس و جان یک مومن می گذارد صحبت کنید ما در طول تاریخ اینگونه نصایح مشفقانه را از زنان با ایمان و غیرتمند و خوش فهم زیاد سراغ داریم که نمونه هایی از آن را در صدر اسلام و حتی در تاریخ عاشورا می بینیم.

ثانیا: می توانید بجای چادر از یک حجاب کاملا پوشیده به طوری که آزاد و بلند باشد و بدن را کاملا بپوشاند، استفاده نمایید.

 حجاب و پوشش در اسلام، منحصر به چادر نیست، گرچه کاملترین نوع حجاب است؛ قبل از این گذشت که سیدنا الاستاد علامه طهرانی رحمة الله علیه در ابتدای انقلاب ضمن پیشنهاداتی که به رهبر کبیر انقلاب اعلی الله مقامه داشتند، مساله حجاب کارآمد را طرح کردند که زنان یک حجاب متحدالشکل و راحت تر از چادرهای کنونی داشته باشند که هم پوششی کامل باشد و هم دست و پا گیر نباشد تا بتوانند با آن در اجتماع رفت و آمد کنند که متاسفانه این پیشنهاد عملی نشد و چیزی که به عنوان حجاب اسلامی (مانتو و مقنعه یا روسری) جای چادر را گرفت به هتک حجاب و آسیب های جدّی از قبیل رنگ و مدل و تبعیت از مُد دچار شد که امروزه شاهد وضعیت اسفبار آن هستیم.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.