گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


پرسش و پاسخ (حضور زنان در زمره یاران حضرت مهدی علیه السلام)

باسلام خدمت شما استاد گرامی بنده از شما سوالاتی داشتم که از شما بسیار ممنون میشوم تا به سوالات بنده پاسخ دهید . 1- آیا زنان هم میتوانند از یاران خاص حضرت مهدی (عج) باشند و اگر پاسخ مثبت هست چه ویژگی هایی آنان باید داشته باشند؟ 2- آیا همه ی زنان هم میتوانند به بالاترین مراتب عرفان و کمالات دست پیدا کنند اگر اینگونه هست پس چرا از ابتدای هستی تا بحال فقط همان چهار بانوی بزرگ به مقام انسان کامل رسیده اند در حالیکه مردان زیادی به این مقام رسیده اند؟ 3- و اینکه آیا ما دختران هم میتوانیم در پاکی و تقوا و عبودیت و عشق به خدا به مقامی مانند مقام حضرت مریم (س) دست پیدا کنیم؟ با سپاس فراوان از شما. پاسخ از حجّة الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

هو العلیم. علیکم السلام 1- اگر مراد شما از یاران خاصّ، همان 313 نفر باشد، باید گفت: این‌ که چند نفر از یاران (313 نفر) حضرت مهدی عجّل ‌الله ‌تعالی ‌فرجه ‌الشریف، زن هستند، دقیقاً مشخص نیست و حتی این‌ که اصلا زنی در میان یاران خاصّ آن حضرت باشد، مورد تردید است؛ چرا که بیشتر روایاتی که درباره عدد 313 نفر  از یاران حضرت در کتاب ‌های معتبر شیعه و اهل سنت نقل شده است، همگی آن‌ ها مرد را ذکر کرده ‌اند و تنها در بین این روایات، یک روایت از شیعه و یک روایت از اهل سنت وجود دارد که گفته‌ اند در بین این یاران خاص، پنجاه نفر زن وجود دارد. اما اگر مراد از یاران حضرت صرفا آن 313 نفر افراد خاص نباشند که در نزد ما اینچنین است قطعا باید گفت زنان هم بر اساس صدق و خلوص و طی مراتب معرفت و بندگی خدای متعال از یاران حضرت بشمار می آیند.

به عبارت بهتر باید گفت یاران ائمه اطهار علیهم السلام را بندگان خالص خدای متعال تشکیل می دهند و در این مساله هیچ مرزبندی بین زن و مرد نیست و تنها مرز بین بودن و نبودن تقواست و بس نه جنسیّت.

مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی می فرمودند: اینطور نیست که آن 313 نفر دارای خصوصیت و امتیاز خاصی باشند بلکه بیشتر در امور اجرایی در کنار حضرت هستند لذا از مردان هستند اما اینکه یاران حضرت منحصر در این تعداد باشد و یا آنکه کسانی بهتر از ایشان نباشند اینگونه نیست بلکه ممکن است افرادی باشند که از یاران خاص حضرت و از اولیای الهی باشند اما جزو این 313 نفر هم نباشند. بنابراین تقوا و تحصیل مراتب تصفیه و تزکیه نفس و گذشت از هوا و توجه تام به دستورات شرع مخصوصا پرهیز از آزار و اذیت دیگران و خصوصا حفظ آبروی افراد می تواند از بالاترین خصوصیات و امتیازات یاران خاص حضرت باشد.

2- طبق آیات قرآن و بر اساس قاعده فضل و لطف و رحمت پروردگار عالم راه برای زن و مرد در طی مدارج کمال باز است البته از آنجاییکه زنان بیشتر درگیر اغوای وساوس نفسانی هستند و مراقبه و توجه شان کم است کمتر به آن کمال دست پیدا می کنند اما اینکه تا بحال فقط چهار نفر به این مقام رسیده باشند درست نیست بلکه زنان دیگری بودند که به این مقام رسیدندیا ما خبر داریم یا نداریم.

3- مقام حضرت مریم سلام الله علیها مقام بندگی تام و تسلیم و رضای خدای متعال بود که این مقام برای همه هست و راه باز است و آنچه لازمه طی این مسیر باشد الحمدلله توسط صاحب شرع و ذوات مقدس ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین بیان شده و بزرگان و عالمان ربانی آن را در دسترس قرار دادند. در واقع نرسیدن ما از نبودن راه و لوازم نیست از نخواستن و حرکت نکردن و تنبلی است.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.