گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


نماز و یاد خدا براى رفع بلایاى آسمانى و زمینى‏

یکی از اموری که انسان را در هنگام نزول بلایای طبیعی مانند زلزله محفوظ نگه می دارد یاد خداست که از برترین مصادیق آن نماز است؛ در این مقاله برخی روایات گرانبها در این باب ذکر شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز و یاد خدا براى رفع بلایاى آسمانى و زمینى‏

منبع: انوار الملکوت، ج‏1، ص: 216 تالیف علامه طهرانی رحمة الله علیه

روایت کرده است على بن مَهزِیار، قال:کَتَبتُ إلَى أبِى‏جَعفَرٍ علیه السّلام و شَکَوتُ إلَیهِ کَثرَة الزَّلازِلِ فى الأهوازِ، و قُلتُ: تَرَى لِىَ التَّحوِیلَ عَنها؟ فَکَتَبَ علیه السّلام: لا تَتَحَوَّلُوا عَنها، و صُومُوا الأربِعاءَ و الخَمِیسَ و الجُمُعَة و اغتَسِلُوا و طَهِّرُوا ثِیابَکُم و ابرُزُوا یَومَ الجُمُعَة و ادعُوا اللهَ فَإنَّهُ یَرفَعُ عَنکُم. قالَ: فَفَعَلنا فَسَکَنَتِ الزَّلازِلُ. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 544)

على بن مهزیار گوید: نام ه‏اى به امام جواد علیه السّلام نوشتم و از زیادى زلزله در اهواز شکایت کردم و عرض کردم اجازه می ‏دهید که از اهواز خارج شوم و در جاى دیگر سکونت کنم؟ حضرت فرمودند: خارج مشوید، ولیکن روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را روزه بدارید و در روز جمعه غسل کنید و لباس پاکیزه بپوشید و از منازل خود خارج شوید و در مکانى دست به دعا بردارید و از خدا بخواهید که زلزله را از شهر شما بردارد.

على بن مهزیار گوید: ما اینکار را انجام دادیم؛ دیگر زلزله نیامد.

از این روایت استفاده می‏شود که نماز موجب سکون میشود، و در مخاویف آسمانى و زلازل باید نماز خواند تا آرام گیرد؛ پس نماز مؤثّر در رفع بلا و سکون است.

رَوَى زُرارَة و مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ عَن أبِى جَعفَرٍ علیه السّلام، قالا: قُلنا لَهُ: أ رَأیتَ هَذِهِ الرِّیاحَ و الظُّلَمَ الَّتِى تَکُونُ هَل یُصَلَّى لَها؟ قالَ: کُلُّ أخاوِیفِ السَّماءِ مِن ظُلمَة أو رِیحٍ أو فَزَعٍ فَصَلِّ لَها صَلاةَ الکُسُوفِ حَتَّى تَسکُنَ. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 548)

زراره و محمّد بن مسلم از امام باقر علیه السّلام روایت کرده ‏اند و از آن حضرت پرسیدند: آیا براى این بادهاى سهمگین و ترسناک و پیدایش ظلمت و تاریکی ها باید نماز خواند؟

حضرت فرمودند: هر مسأله ترسناک آسمانى چه بادهاى تند و ترسناک و رعد و برق‏هاى خوفناک و ظلمت و سیاهى که موجب خوف شود باید نماز آیات قرائت شود تا ساکن گردد.

و روایت شده از «کامل» که، قال: کُنتُ مَعَ أبِى‏جَعفَرٍ علیه السّلام بِالعُرَیضِ‏ فَهَبَّت رِیحٌ شَدِیدَةٌ، فَجَعَلَ أبُوجَعفَرٍ علیه السّلام یُکَبِّرُ، ثُمَّ قالَ: إنَّ التَّکبِیرَ یَرُدُّ الرِّیحَ. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 544)

من با امام باقر علیه السّلام در عُریض بودم که بادى سهمناک وزیدن گرفت. حضرت شروع به تکبیر کردند و فرمودند: تکبیر باد را آرام میکند.

و حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: إنَّ الصّاعِقَةَ تُصِیبُ المُؤمِنَ و الکافِرَ و لا تُصِیبُ ذاکِرًا (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 544)

امام صادق علیه السّلام فرمودند: صاعقه به مؤمن و کافر اصابت میکند امّا به کسى که ذکر خدا کند اصابت نمیکند.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.