عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه:
عید گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شیرینى خوردن و رنگارنگ پوشیدن، و تفریح و تفرج بهیمانه کردن، بلکه به معناى یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر، و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آماده برکات و نزول موآئد آسمانى گردد...
عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه:
در دین مقدس اسلام روز فطر و روز قربان، عید است. اما در فطر به جهت آنکه در یک ماه تمام مردم دست از زیاده روى در شهوات برداشته، روزها روزه، و شبها به قیام مشغول، و با بهره هائى بیش از سایر ایام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بیشترى از کلام خدا، و چشم پوشى از محرمات و مکروهات، نفس اماره خود را تزکیه و تطهیر نموده اند، حالت روحانیت و معنویت در ایشان بالا رفته است، و سبکى و تجرّد و امکان عروج به عوالم قدس براى آنها امکان بیشترى پیدا کرده است، زیرا طعام و شهوت و غضب کلید جهنم و سلطه شیطان است. و در این ماه که خداوند مائده آسمانى و پذیرائی از میهمانان خود را جوع و گرسنگى قرار داده است معلوم مىشود که بهترین تحفه از جانب رب الارباب است.
اندرون از طعام خالى دار تا در او نور معرفت بینى
در این موقع که موقع گرفتن نتیجه و مزد است، آن روز را باید عید گرفت، و از خداوند کریم و رحیم عیدى دریافت کرد.
اما عید گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شیرینى خوردن و رنگارنگ پوشیدن، و تفریح و تفرج بهیمانه کردن، بلکه به معناى یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر، و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آماده برکات و نزول موآئد آسمانى گردد.
شب عید فطر دو غسل دارد: یکى در اول شب، و یکى در آخر شب، و آن شب احیاء و زنده دارى است یعنى تا به صبح به عبادت و قیام و ذکر و یاد محبوب و معشوق ازلى و حبیب سرمدى مشغول بودن، و در روز عید نیز غسل دارد.
و رفتن براى نماز عید، و با تمام مردم در صحرا بجاى آوردن، و آنرا با کیفیتى خاص، در دو رکعت و با نُه قنوت بجاى آوردن، و زبان به ذکر تهلیلات گشودن که: الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، الله اکبر، و لله الحمد و الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا. ( امام شناسى ج 9 ص 202 )