گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


نفحات الاُنس (مراودة مرحوم علامه طهرانی با شیخ آقا بزرگ طهرانی)

عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند: اوقاتى که حقیر در نجف اشرف براى تحصیل اقامت داشتم، به محضر حضرت علّامه حاج شیخ آقا بزرگ‏ طهرانى‏- أعلى الله تعالى مقامه الشَّریف- زیاد تردّد داشتم، بالأخصّ در پنجشنبه‏ ها و جمعه ‏ها. زیرا ایشان استاد بنده در علم درایه و رجال و حدیث بودند، مضافاً به آنکه به واسطه همشهرى بودن و سوابق ممتدّى که با پدر و جدّ و دائى پدر حقیر داشتند، بسیار مرا مورد لطف و محبّت قرار مى ‏دادند تا به حدّى که هر کتاب را که احیاناً مورد لزوم و مطالعه‏ ام بود، از کتابخانه خود به من مى ‏دادند، و بنده آن را به منزل آورده از روى آن مى ‏نوشتم. و لا یخفى آنکه: این کتب، کتاب هاى خطّى بود که چه بسا نسخه منحصر به فرد بود. (امام شناسى، ج‏15، ص: 166) 

مرحوم علاّمه در جای دیگری می فرمایند: 

مرحوم آیة الله‏ علّامه حاج شیخ آقا بزرگ‏ طهرانى‏ هیچ ممرّ معاشى نداشت و از حال ایشان کسى با خبر نبود. صد سال بعلم و اسلام و تشیّع خدمت کرد؛ و مجاهدات ارزنده و آثار نفیس و بى نظیرى از خود به یادگار گذاشت که امروز مورد استفاده تمام اهل تحقیق و تتبّع و محور مراجعات نویسندگان است.
این مرد شب و روز مشغول نوشتن و زحمت کشیدن و جمع آورى اسناد و مدارک نوشتجات بودوضع خانه او عیناً مانند یک طلبه معمولى، ساده و بلکه پائین تر؛ و شدائدى که تحمّل نموده است فوق تصوّر است‏. (مهر تابان، ص: 100)

آقا بزرگ طهرانی در تاریخ 13 ذی الحجه سنه 1389 هجری قمری در نجف اشرف درگذشت و طبق وصیت او، در کتابخانه ‏اش به خاک سپرده شد.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.