یکی از مهمترین ارکان معرفت الله و سیر و سلوک داشتن راهنمای طریق و استاد راه است حقیقتی در روایات متقن شیعه بر آن تاکید شده است از جمله روایت بسیار شریفی که تاکید امام باقر علیه السلام را در این زمینه آشکار می سازد
بسم الله الرحمن الرحیم
مَردی طلب (لزوم داشتن استادِ سلوکی در کلام امام باقر علیه السلام)
منبع: یادداشتی از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی
امام باقر علیهالسّلام خطاب به أبى حمزه ثمالى مى فرمایند:
یا أبا حَمزةَ! یَخرجُ أحدُکم فَراسخَ فیَطلبُ لنفسِه دلیلًا و أنتَ بِطُرُق السّمآء أجهلُ مِنک بطُرقِ الأرضِ؛ فَاطلُب لِنفْسِکَ دَلیلًا. [ کافى، ج 1، ص 184]
«اى أبا حمزه! اگر فردى از شما بخواهد مسافتى چند فرسخ را بپیماید براى این منظور دلیل و راهنمائى مىطلبد، و تو راههاى آسمانى و حجابهاى عوالم غیب را کجا تشخیص مىدهى درحالیکه نادانى و جهالت تو به این عوالم بسیار بیشتر از جهالت تو به راهها و طرق زمین مىباشد؛ حال که چنین است بر تو باد که براى سیر و سفر به سوى حضرت حقّ دلیل و راهنمائى درخور اعتماد و وثاقت جستجو نمایى و زمام امور خود را بدو بسپارى.»
آیا مقصود حضرت باقر علیهالسّلام مسائل تکلیفیّه از قبیل نماز و روزه است، یا اینکه مطلبى وراى این احکام در کلام ایشان نهفته است؟ آنچه بوضوح در فرمایش آنحضرت بچشم مىخورد، سپردن امور اعتقادى و تفویض اختیار و اراده خودسرانه به فرد آگاه و خبیر به مسائل حیاتى و سرنوشتساز و انقیاد کامل از او در امور خطیر و محورى زندگانى است.
باری!
یکدم میاسا روز و شب مردی بجو دردی طلب چون جان ز درد آمد به لب ناگاه درمان می رسد