گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


فواید گریۀ کودک از زبان امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام برای  کسانی که جویای حق و حقیقت هستند، درسی از شگفتی های خلقت و اسرار آفرینش انسان می دهد، علومی را از پرده برون می ریزد که حتی امروزه دسترسی به آن بسی مشکل است. یکی از این موارد گریه کودک است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

فواید گریۀ کودک از زبان امام صادق علیه السلام

 

 

منبع: یادداشتی از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

امام صادق علیه السلام برای  کسانی که جویای حق و حقیقت هستند، درسی از شگفتی های خلقت و اسرار آفرینش انسان می دهد، علومی را از پرده برون می ریزد که حتی امروزه دسترسی به آن بسی مشکل است.

 

 

اما او وصل است به حقیقت و سرچشمه علم او در شهر علم است و خود در این باره می فرماید:  من به آنچه در آسمان‏ها و زمین و بهشت و جهنم است، علم دارم و از دقایقى که قبلا اتفاق افتاده، و بعدا روى مى‏دهد، اطلاع دارم. (کافى، ج 1، ص 261.)

 

 

در جریان بیان شگفتی های عالم آفرینش به یکی از بهترین یاران خود به نام مفضّل بن عمر می فرماید:

 

 

اى مفضّل! از منافع گریه کودکان نیز آگاه باش، بدان که در مغز کودکان، رطوبتى است که اگر در آن بماند بیماری ها و نارسایی هاى سخت و ناگوار به او می رساند؛ مانند نابینایى و غیر آن.

 

 

گریه، آن رطوبت را از سَرِ کودکان سرازیر و بیرون مى‏کند و بدین وسیله سلامتى تن و درستى بینایی ایشان را فراهم مى‏آورد.

 

 

پدر و مادر، چون از این راز آگاه نیستند، می خواهند زود کودک را آرام کنند و لذا مانع آن مى‏شوند که کودک از گریه‏اش سود ببرد؛ پدر و مادر، همواره در سختى مى‏افتند و مى‏کوشند که او را ساکت کنند و با فراهم کردن خواسته‏هایش از گریه بازش دارند، ولى نمى‏دانند که گریه کردن، به سود اوست و چقدر برایش در آینده مفید است.

 

 

بنابراین چه بسا که در أشیاء، منافعى نهفته باشد که معتقدان به کمونیسم و مادیّون، از آن غافل‏اند و اگر مى‏دانستند، هیچ گاه نمى‏گفتند که فلان چیز، بى ‏ثمر است؛ زیرا آنان از قانون اسباب و علل، آگاه نیستند.

 

 

براستى هر چه را که منکران نمى‏دانند عارفان مى‏بینند. چه بسیار است چیزهایى که دانش اندک آفریدگان از آن کوتاه و خالق آفرینش با دانش بى‏پایانش از آن آگاه است.

 

 

و اما آبى که از دهان کودکان سرازیر مى‏شود و خارج مى‏گردد، رطوبتى است که اگر در بدن شان بماند، آثار وخیمى برجاى مى‏گذارد. چنان که دانى گاه که رطوبت بدن بر دیگر عناصر، غلبه مى‏کند، شخص، دچار کودنى، دیوانگى، کم عقلى، فلج و لقوه و جز آن مى‏گردد.

 

 

خداوند جلّ و علا، تدبیر چنان نمود که این رطوبت در دوران کودکى از دهانشان بیرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند.

 

 

حال اگر این مردم، از داده‏ها و نعمتهاى بى‏شمار او آگاه بودند، هیچ گاه در معصیت و لغزش از فرمانش فرو نمى‏افتادند. (کتاب توحید مفضل)

 

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد 

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.