گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


فاطمیه اوّل یا دوّم؟ (نظر و سیره علامه طهرانی درباره تاریخ شهادت حضرت فاطمه)

در مورد تاریخ شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها دو روایت است یکی سیزدهم جمادی الاولی که مطابق با گذشت هفتاد و پنج روز از تاریخ رحات پیامبر صلی الله علیه و آله است و دیگری سوم جمادی الآخر که مطابق با نود و پنج روز از روز رحلت آن حضرت می باشد. نظر و سیره مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه را در اینباره جویا می شویم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

نظر علامه طهرانی درباره تاریخ شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

سلسله مقالات تالیف حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

در مورد تاریخ شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها دو روایت است یکی سیزدهم جمادی الاولی که مطابق با گذشت هفتاد و پنج روز از تاریخ رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله است و دیگری سوم جمادی الآخر که مطابق با نود و پنج روز از روز رحلت آن حضرت می باشد.

 

 

سیدناالاستاد حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه بر این عقیده بودند که مسلم تاریخ شهادت آن حضرت همان فاطمیه دوم،  روز سوم جمادی الآخر یعنی نود و پنج روز از تاریخ رحلت پیامبر است.

 

 

لازم به تذکر است که منشأ این اختلاف، کتابت لغت عرب در نوشتن "تسعین" (نود) با کلمه "سبعین" (هفتاد) می باشد و وقتی نقطه ها را که در کتابت آن زمان نبوده، برداریم کلمه "تسعین" با "سبعین" تفاوتی ندارد؛ لذا کلمه "تسعین" در برخی کتاب ها به "سبعین" تصحیف گشته است و بر همین اساس برخی فکر کرده اند که شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها مطابق با هفتاد و پنج روز از تاریخ رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است.

 

 

اما سیدنا الاستاد می فرمودند: اگرچه تاریخ شهادت اول یا همان فاطمیه اول صحیح نیست اما چون به گمان برخی روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهاست، باید احترام نمود و حرمتش را نگه داشت و از خوردن شیرینی اجتناب کرد.

 

 

به یاد دارم یکبار مرحوم آقای حاج ابوموسی محیی از شاگردان حضرت آقای حداد و مرحوم علامه طهرانی که مسئولیت آستانه مقدسه بی بی حضرت زینب سلام الله علیها را در شام بر عهده داشتند، به ایران آمده بودند و مرحوم علامه می خواستند به دیدن ایشان در منزل فرزندشان آقای حاج موسی محیی بروند که در روز سیزده جمادی الاولی موعدی تعیین شد و رفقا همگی به خواست حضرت آقا در معیتشان به ملاقات مرحوم حاج ابو موسی رفتیم. در آن روز صاحب خانه به رسم مألوف از میهمانان با شیرینی پذیرایی کردند. سیدنا الاستاد حضرت علامه تا چشمشان به شیرینی افتاد فرمودند: آقا شیرینی را برگردانید و فرمودند: روز شهادت آن حضرت همان روایت دوم یعنی روز سوم جمادی الثانی است اما چون امروز بنابر روایتی روز شهادت مادر ما حضرت صدیقه طاهره است و منتسب به آن حضرت شده، احترامش واجب است و نباید در این روز شیرینی تناول کرد.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.