گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


طلا و مس (برتری حضرت رقیّه نسبت به تمام اولیاء الهی)

پنجم ماه صفر منسوب به شهادت دردانه ابی عبدالله علیه السلام بی بی حضرت رقیه سلام الله علیهاست. یادداشت ذیل از زبان علامه طهرانی رحمة الله دراینباره است  

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

طلا و مس  (مقام و منزلت حضرت رقیّه نزد علامه طهرانی ره)

 

 

منبع: اقتباس از کتاب نور مجرد

 

 

یکی از خصوصیات بارز حضرت علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه ارادت تام ایشان نسبت به ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و خاندان طاهرین ایشان بود.

 

 

نقل می کنند حضرت علاّمه با اینکه در أواخر عمر شریف خود مکرّر مى‌فرمودند: کار من در این عالم دیگر تمام‌است، و براى رفتن کاملاً آماده‌ام و هیچ حال انتظارى ندارم! ـ که این کلمات به وضوح حکایت از آن داشت که ایشان به فعلیّت تامّه رسیده و نور توحید حضرت حقّ تمام زوایاى وجودیشان را در بر گرفته و أثرى از تعیّن و غبار وجود مجازى بجاى نمانده و به معناى واقعى کلمه، مظهر اسم جامع اللـه شده‌اند ـ با این‌حال اجازه نمى‌دادند براى ایشان در مقابل أهل‌بیت علیهم‌السّلام جلال و شوکتى درست شود؛ بلکه کمال أدب را رعایت نموده و خود را عبد و به‌ مثابه غلام أئمّه هدى علیهم‌السّلام مى‌دانستند.

 

 

فرزند ارشد مرحوم علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف می فرمودند: یک روز در سوریه، به مناسبت از حضرت علامه طهرانی پرسیدم: درجه و مقام قرب جناب محیى‌الدّین عربى که او را شیخ‌العرفاء مى‌دانند و أعاظم از أهل عرفان به علوّ قدر و عظمت مقام او اعتراف دارند، بالاتر است یا بانو حضرت رقیّه سلام‌اللـه‌علیها؟

 

 

ناگهان ایشان متغیّر و برافروخته شده و فرمودند: «آقا! اینها أصلاً قابل‌مقایسه با یکدیگر نبوده و دو مقوله جدا از هم هستند. حضرت رقیّه سلام‌اللـه‌علیها از أولاد حضرت سیّدالشّهداء علیه‌السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حکایت از نفس نفیس حضرت أبى‌عبداللـه‌الحسین علیه‌السّلام دارد، و داخل در بیت آن حضرت مى‌باشد، ولى اینها (محیى‌الدّین و دیگر عرفاء) خارج از آن بیت بوده و خود را با عمل و مجاهده بدان بیت رسانده‌اند؛ و هرگز نمى‌شود آنان را با هم مقایسه کرد، چون از یک سنخ نمى‌باشند.»

 

 

و در توضیح آن می فرمایند: وجود مقدّس حضرت رقیّه سلام‌اللـه‌علیها و خاندان رسول‌خدا صلّى اللـه‌علیه ‌و آله ‌و سلّم همچون طلاست و وجود دیگر اولیا همچون مسى است که در آتش مجاهدات نفسانیّه گداخته شده و با کیمیاى محبّت أهل‌ بیت علیهم‌السّلام و توسّل به ایشان طلا گردیده است و به همین علّت است که کاملین از خاندان و ذریّه رسول‌خدا در سعه و نورانیّت نسبت به دیگران مانند دریا نسبت به قطره مى‌باشند وهزار محیى‌الدّین عربى باید درب خانه حضرت رقیّه سلام‌ اللـه ‌علیها به گدائى بنشینند.

 

 

مجاهدتها و ابتلاءات دیگران براى تبدیل‌شدن مس به طلاست و مجاهدات اهل‌بیت علیهم‌السّلام و خاندان ایشان براى به ‌فعلیّت‌رساندن همان نفسى است که از آغاز جوهره آن طلا بوده است و روى همین جهت علاّمه والد فرمودند که این مقایسه أصلاً صحیح نیست و اینها دو مقوله جدا از یکدیگر مى‌باشند.

 

 

حضرت رقیّه سلام‌اللـه‌علیها در اثر مصائب و مشکلاتى که در وقائع عاشورا برآن حضرت وارد شده و عاقبت تاب و توان حضرت را ربود، در همان مدّت منازل قرب و ترّقى را به سرعت طى نمودند و اگر از فعلیّت تامّه مرتبه‌اى نیز باقى مانده بود، در عوالم پس از شهادت آن را واجد شده و به مقام ولایت رسیده‌اند، گرچه اگر همچون حضرت صدّیقه طاهره فاطمه زهراء یا زینب کبرى سلام‌اللـه‌علیهما در این عالم به سیر طبیعى، این عوالم را طى مى‌کردند، بازهم سعه و نورانیّت آن حضرت بیشتر و بیشتر مى‌گشت.

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.