گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


سفره ای از نور، آداب صلۀ رحم و مهمانی (بخش اول- مقدمه)

مجموعۀ حاضر از تألیفات ارزشمند حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی است که در ماه رمضان سال 1434 هجری قمری نوشته شده است؛ معظّم له در این کتاب به موضوع صلۀ رحم و معاشرت و آداب و حدود آن بر مبنای آیات و روایات و سیره بزرگانی چون حضرت علامه طهرانی رحمة الله پرداخته اند که از یک جنبه عمومیت داشته و تمام موارد معاشرت و مهمانی را شامل می شود و از جنبۀ دیگر به سُفره ها و ضیافت های افطاری در ماه مبارک رمضان توجهی خاصّ شده است؛ مقدمۀ این کتاب را به عنوان "بخش اول" تقدیم می کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

سفرای از نور، آداب صلۀ رحم و مهمانی (بخش اول- مقدمه)

 

 

منبع: کتاب "سفره ای از نور" تالیف حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی

 

 

دیباچه:

 

 

یکی از زیباترین و جامع ترین دستورات دینی که انسان را هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی، رشد و تعالی می بخشد، إطعام و تکریم میهمان است، دستوری که مطابق میل فطری و خواستگاه طبعی انسان است.

 

 

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: می فرمایند: الضَّیْفُ دَلِیلُ الْجَنَّةِ ( جامع‏الاخبار، ص 136 )

 

 

(مهمان، راهنمای بهشت است)

 

 

بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه                    که از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم

 

 

و نیز می فرمایند: هرگاه خداوند اراده نیکى نسبت به عده اى داشته باشد هدیه اى براى آنها مى فرستند. عرض کردند یا رسول الله هدیه چیست ؟ فرمود: میهمان است که در موقع ورود روزى خویش را مى آورد و در هنگام کوچ گناه خانواده را به همراه مى برد. ( بحارالانوار، ج 15، ص 241 )

 

 

مردی با سخاوت، زنی داشت در نهایت لئامت و بر اثر همین خصوصیتی که داشت، از میهمان بدش می آمد. مرد با سخاوت سخت از این مطلب ناراحت بود حضور رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم شرفیاب شد و جریان عیالش را که با میهمان مخالف بود به عرض رسانید.

 

 

حضرت فرمودند: وقتی به منزل رفتی به همسرت بگو که رسول خدا فرموده موقع آمدن میهمان از پشت در نگاه کن و هنگام رفتن او نیز از پشت سرش نگاه کن که چه می بینی؟

 

 

مرد به خانه آمد و جریان را به عیال خود گفت و اضافه کرد: امروز رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و چند نفر دیگر دعوت کرده ام که به خانه ی ما می آیند. خواهش دارم که وقتی آمدند اظهار ناراحتی نکنی و کج خلقی نشان ندهی و طبق دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم موقع آمد و رفت میهمانان، متوجه باش که چه می بینی!

 

 

وقتی میهمان ها آمدند، زن از پشت در نگاه کرد. دید که میهمان ها می آیند؛ ولی دامن دامن گوشت و میوه و سبزی و... به همراه دارند. هنگام رفتن نیز نگاه کرد و دید که عقرب ها و مارها و گزندگان زیادی به دامنشان آویخته است و از خانه بیرون می روند.

 

 

زن تعجب کرد و به شوهرش گفت: برو از حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سؤال کن که این چه بود من دیدم؟ وقتی مرد حضور رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم رسید و جریان را به عرض رسانید و توضیح خواست، حضرت فرمودند: وقتی میهمان به خانه می آید انواع نعمت ها را با خود می آورد وقتی می رود، انواع بلاها را با خود از خانه بیرون می برد. ( پاداش ها و کیفرها ص 58 )

 

 

رزق ما آید به پای میهمان از خوانِ غیب          میزبان ماست، هر کس می شود مهمان ما

 

 

شخصی حضرت علی علیه السلام را محزون دید. علت را پرسید؟ . حضرت فرمود: هفت روز است مهمان برایم نیامده است.

 

 

مخصوصا این مهم در ماه مبارک رمضان و برقراری سفره های افطاری و پذیرایی از مهمانان خدا اهمیت بیشتری پیدا می کند در این باب همین بس که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه ‌دار افطارى بدهد، خداوند ثواب آزاد کردن بنده‌اى را به او مى‌دهد و گناهان او را نیز مى‌بخشد. عرض کردند: یا رسول الله ما توانایى افطارى دادن نداریم چگونه به این فیض برسیم؟ فرمود: خود را از آتش جهنم برهانید هر چند به اندازه یک خرما یا نیمى از آن افطارى بدهید.

 

 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: کسی که روزه داری را در دعوت کند و از او پذیرایی نماید در تمام ثواب روزه او شریک است ( کافی، ج 4، ص 68 )

 

 

اما اگر بخواهیم از هر عملی بهترین بهره را ببریم باید آداب و اخلاق و احکام آن عمل را فرا گیریم.

 

 

علی علیه السلام به کمیل می فرمایند: هیچ کاری نیست الا اینکه تو در انجامش محتاج معرفت و آگاهی و دانستنی هایی می باشی.

 

 

به کوی عشق منه بی‌دلیل راه قدم        که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد

 

 

آگاهی و شناخت از دستورات و آیین  هرعملی، بسان چارچوبی است که هم عامل و هم عمل را در میزان و تعادل نگه می دارد و از افراط و تفریط به دور  می دارد. چه بسا کارها و اعمالی که با زحمت و مشقت انجام گرفته اند اما بخاطر رعایت نکردن موازین و حدود و افتادن در ورطه افراط و تفریط بی نتیجه مانده اند.

 

 

از آنجاییکه صله رحم و برپایی مجالس ضیافت هم دستور اکید دین ماست و هم از خصلت های پسندیده ایرانیان، بر آن شدیم که سفره ای بگشاییم از نور و نکاتی را در باب آداب و اخلاق مهمانی و صله رحم بیان کنیم که در صورت رعایت این نکات نصیب ما همان چیزی است که خدا برای بندگان صالحش اختصاص داده است.

 

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد

 

 

ادامه دارد ...

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.