گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


خرید و فروش در عاشورا

در روایات به مساله کسب و خرید و فروش در روز عاشورا اشاره شده اما این روایات دلالتی بر حرمت ندارد بلکه نظر به جنبه احترام و برکت کار و کسب و آن چیزی دارد که تهیه می شود که به برخی از این روایات اشاره می شود. 

 

امام رضا علیه السلام فرمود: من ترک السعی فی حوائجه یوم عاشورا قضى الله له حوائج الدنیا و الآخرة، و من کان یوم عاشورا یوم مصیبته و حزنه و بکائه یجعل الله عز و جل یوم القیامة یوم فرحه و سروره و قرت بنا فی الجنان عینه، و من سمى یوم عاشورا یوم برکة و ادخر لمنزله فیه شیئا لم یبارک له فیما ادخر، و حشر یوم القیامة مع یزید و عبید الله بن زیاد و عمر بن سعد لعنهم الله إلى أسفل درک من النار

کسی که در روز عاشورا به دنبال امور دنیوی و کسب و کار نرود و به عزاداری برای سیدالشهداء بپردازد، خداوند نیازهای دنیوی و اخروی ‌اش برآورده خواهد ساخت. کسی که این روز، برایش روز مصیبت و حزن و گریه باشد، خداوند روز قیامت را روز سرور و شادمانی او قرار خواهد داد و دربهشت، چشمش را به دیدار ما اهل بیت روشن خواهد کرد. 

اما کسی که روز عاشورا را روزی برای کسب و کار بشمارد و برای خود از مال دنیا چیزی بیندوزد، اموالش برایش برکت نخواهد داشت، در قیامت با یزید و عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد محشور می‌شود و خداوند آنان را در پست‌ترین درجات جهنم جای خواهد داد. (وسائل الشیعه ج 10 ص 394)

 

عن محمد بن سنان، عن أبان، عن عبد الملک قال: سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم تاسوعا وعاشورا من شهر المحرم فقال: تاسوعا یوم حوصر فیه الحسین (علیه السلام) وأصحابه رضی الله عنهم بکربلا واجتمع علیه خیل أهل الشام و أناخوا علیه و فرح ابن مرجانة و عمر بن سعد بتوافر الخیل و کثرتها و استضعفوا فیه الحسین صلوات الله علیه و أصحابه رضی الله عنهم و أیقنوا أن لا یأتی الحسین (علیه السلام) ناصر و لا یمده أهل العراق - بابی المستضعف الغریب - ثم قال: و أما یوم عاشورا فیوم أصیب فیه الحسین (علیه السلام) صریعا بین أصحابه و أصحابه صرعى حوله [عراة] أفصوم یکون فی ذلک الیوم؟! کلا و رب البیت الحرام ما هو یوم صوم و ما هو إلا یوم حزن و مصیبة دخلت على أهل السماء و أهل الأرض و جمیع المؤمنین و یوم فرح و سرور لابن مرجانة و آل زیاد و أهل الشام غضب الله علیهم و على ذریاتهم و ذلک یوم بکت علیه جمیع بقاع الأرض خلا بقعة الشام، فمن صامه أو تبرک به حشره الله مع آل زیاد ممسوخ القلب مسخوط علیه و من ادخر إلى منزله ذخیرة أعقبه الله تعالى نفاقا فی قلبه إلى یوم یلقاه و انتزع البرکة عنه و عن أهل بیته و ولده و شارکه الشیطان فی جمیع ذلک (کافی ج 4 ص 147)


امام باقر علیه السلام فرمودند: فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنْتَشِرَ یَوْمَکَ فِی حَاجَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ لَا تُقْضَى‏ الأفِیهِ حَاجَةُ مُؤْمِنٍ وَ إِنْ قُضِیَتْ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیهَا وَ لَمْ یَرَ رُشْداً وَ لَا تَدَّخِرَنَّ لِمَنْزِلِکَ شَیْئاً فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنْزِلِهِ شَیْئاً فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیمَا یَدَّخِرُهُ وَ لَا یُبَارَکُ لَهُ فِی أَهْلِه‏

اگر قدرت و توانائى این را داشتى که آن روز (روز عاشوراء) را بدنبال نیازمندى‏ هایت نروى البته مرو چه آنکه این روز، روز نحسى بوده و حاجت در آن روا نمى‏ گردد و اگر هم حاجت برآورده شود براى شخص حاجتمند مبارک نبوده و وى خیر نخواهد دید. توجّه داشته باشد در آن روز در منزلت آذوقه ‏اى را ذخیره نکنى چه آنکه اگر کسى در آن روز در منزلش چیزى را ذخیره کند برایش میمون و مبارک نبوده و براى اهلش نیز برکت نخواهد داشت. (بحار الأنوار، ، ج ۹۸، ص ۲۹۱ و ۲۹۰ ط بیروت)

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.