گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


حکایات (گذشت اولیاء الهی)

یونس بن عبدالرحمن، از بندگان صالح خدا و از اصحاب اجماع و یکی از بزرگترین صحابه امام کاظم و امام رضا علیه السلام است که البته توفیق دیدار امام باقر و امام صادق علیه السلام را نیز داشته است.

یونس بن عبدالرحمن، از بندگان صالح خدا و از اصحاب اجماع و یکی از بزرگترین صحابه امام کاظم و امام رضا علیه السلام است که البته توفیق دیدار امام باقر و امام صادق علیه السلام را نیز داشته است.

در حالاتش آمده که امام باقر علیه السلام را ما بین صفا و مروه ملاقات کرده ولی از آن حضرت روایتی نقل ننموده و گفته است که امام صادق علیه السلام را در روضه پیغمبر صلی الله علیه و آله که ما بین قبر و منبر نماز می خواند زیارت کردم ولی ممکن نشد که از آن حضرت سؤال کنم. ولی روایاتی از حضرت کاظم و حضرت رضا علیهما السلام نقل نموده است.

یونس عبد الرحمن بسیار مورد علاقه امام رضا علیه السلام بود تا جایی که حضرت سه بار بهشت را برای او ضامن شد.

از فضل بن شاذان روایت شده که عبدالعزیزبن مهتدی که خود از بهترین فقهاء بود و از خواص و وکیل امام هشتم علیه السلام نیز بود به امام رضا علیه السلام عرض کرد که من نمی توانم در هر وقتی شما را ملاقات کنم به خاطر آنکه راهم دور است؟ امام رضا علیه السلام فرمود: معالم دینت را از یونس بن عبدالرحمن فرا بگیر. و همان بزرگوار فرمود: یونس در زمان خود مثل سلمان فارسی است.

در حالاتش نوشته اند که خود می فرمود: صُمْتُ عِشْرینَ سَنَهً وَ سَئَلْتُ عشرینَ سنَهً ثُمَّ اَجِبْتُ

من بیست سال سکوت کردم ـ یعنی هر چه از من می پرسیدند جواب نمی دادم ـ و بیست سال سؤال کردم و جواب دادم.

شخصیت یونس از آنجایی که اهل مراقبه و سیر الی الله بوده و از طرفی بسیار مورد علاقه امام رضا علیه السلام بود، بسیار مورد طعن و تهمت و غیبت واقع می شد؛ ولی وقتی به او گفتند: که عده ای پشت سر تو غیبت می کنند و حرف های ناروا می زنند، بیان می دارد: اگر آنهایی که به من بدی کردند و پشت سرم حرفی زدند در قلبشان محبّتی از امیرالمومنین علی علیه السلام است، همه را بخشیدم و حلال کردم.

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.