گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


حکایات (إشراف اولیای الهی بر نفوس)

فرزند ارشد عارف کامل مرحوم علامه طهرانی اعلی الله مقامه الشریف نقل می کنند: یکی از شاگردان حضرت علّامۀ والد قدّس الله نفسه مکرّر به حجّ و زیارت خانۀ خدا و مدینۀ منوّره مشرّف می شد.

یکبار که خود را برای سفری جدید مهیّا می ساخت ، از حقیر خواست تا از حضرت آقا استفسار کنم که این بار نیز به حجّ مشرّف شود یا خیر ؟ ایشان پاسخ منفی دادند و فرمودند: این نوع حجّ و زیارت ها روی هوای نفس بوده و تنها داعی نفسانی دارد!

این بود تا روزی که در خدمت ایشان در مسیری پیاده می رفتم و هیچ کس همراه ما نبود . حقیر از ایشان پرسیدم : در برخی روایات، أئمّه علیهم السّلام، شیعیان خود را از تعویق و ممانعت برادران خود را از حجّ خانۀ خدا بر حذر داشته و از این عمل شدیداً نهی نموده اند؛ چه جهت و مصلحتی مدّ نظر شما بود که ایشان را از حجّ خانۀ خدا منع نمودید؟

بلا فاصله فرمودند: استیذان ایشان صرفاً صوری و از روی تأدّب بود یا واقعاً می خواست مصلحت خود را بداند؟ عرض کردم : می خواست مصلحتش را بداند. فرمودند: اگراین سؤال را از أمیرالمؤمنین علیه السّلام داشت و از آن حضرت کسب مصلحت می کرد و حضرت می فرمودند: نرو، چه باید می کرد؟ عرض کردم: البتّه نباید می رفت. فرمودند: عقول مردم خیلی کوچک است و با نزدیک کردن انگشتان خود به هم کوچکی آن را نشان دادند، ولی عقل امام علیه السّلام بر همه تسلّط دارد، و در هنگام گفتن این جمله هر دو دست خود را بالا برده و به حالت سیطره و تسلّط  آن اشاره کردند؛ و سپس فرمودند: تسلّط من بر نفوس مثل تسلّط أمیرالمؤمنین علیه السّلام است ، و از خیر و شرّ نفوس مطّلع و آگاهم. ( نور مجرد، ص327 )

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.