گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره

پایگاه نشرِ علوم و معارف، تحت إشراف حجة الاسلام حاج شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان علامه آیت الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی ره


حالات مرحوم قاضی (ره) در رابطه با سیدالشهداء علیه السلام

بی شک حالات اولیای الهی و علمای بالله برای دیگران الگویی است که آنها در سیر و سلوک و مشی و سبک زندگی شان مساعدت می کند؛ یکی از اثرگزارترین عرفای معاصر مرحوم قاضی رضوان الله تعالی علیه بودند که در این سطوری برخی حالاتشان از قلم مرحوم علامه طهرانی اعلی الله مقامه می گذرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

حالات مرحوم قاضی در رابطه با سیدالشهداء علیه السلام

 

 

منبع: مطلع انوار، ج‏2، ص: 62؛ دست نوشته های علّامه طهرانی رضوان الله علیه

 

 

در این أواخر عمر یک‏گونه حالت تحیّر و شیفتگى و بى‏قرارى مخصوص نسبت به حضرت سیّدالشّهداء علیه‏السّلام داشت.

 

 

هر روز، هنگام طلوع آفتاب و به خصوص وقت غروب آفتاب گریه مى‏کرد و در أیّام عزادارى‏ سراسیمه و سر برهنه، والِه بود.

 

 

روزى که قمه ‏زنها در حال قمه‏ زدن از کوچه او عبور مى‏کردند، با شتاب از منزل بیرون مى‏آید و در برابر در مى‏ایستد و سر خود را بلند کرده، آماده مى‏ساخت که تا شاید یک قمه از قمه‏ هاى آنان به سرش اصابت کند.

 

 

حضرت آقاى حاج سیّد هاشم حدّاد- روحى فداه- مى‏فرمودند: مرحوم قاضى براى زیارت حضرت أباعبدالله الحسین علیه‏السّلام از نجف أشرف، زیاد به کربلاى معلّى مى‏آمدند و با سایر زوّارِ از عرب، در کوچه و بازار مى‏آمیختند. هیچ‏گاه دیده نشد که در مسافرخانه و فندقى بروند، بلکه به مساجد و مدارس مى‏رفتند و چه بسا کنار خیابان روى خاک مى‏خوابیدند.

 

 

بسیارى از أوقات که در صحن مطهّر جا براى توقّف بود، در خود صحن بیتوته مى‏نمودند و تا به صبح به زیارت و نماز و دعا مشغول بودند؛ و أحیاناً هم روى سنگ فرشِ صحن، عباى خود را بر روى خود کشیده مى‏خوابیدند.

 

 

مرحوم قاضى مى‏فرمود: من در تمام نقاط صحن مطهّر خوابیده‏ام؛ در تمام مدّت عمر که بدین‏جا مشرّف بوده‏ام هر شب را در نقطه‏اى بیتوته کرده و خوابیده‏ام به طورى که جائى به قدر وسعت بدن من، یافت نمى‏شود که در آن نخوابیده باشم.

 

 

محلّ ورود قافله امام حسین علیه‏السّلام را در ابتداى ورود به کربلا از مدینه، مشخّص نموده بودند، و آن مکانى بود در قست شمالى مضجع مبارک که تقریباً فاصله آن تا صحن مطهّر کم نبود؛ یعنى در حال خروج از در شمالى (در سِدر) و عبور از تمام بازار واقع در آن قسمت، تا برسد به شریعه حسینى، آن محلّ را (قرب مقامى که فعلًا معروف به مقام امام زین العابدین علیه‏السّلام است) معرّفى نموده و به بعضى از شاگردان خویش نشان داده بودند.

 

 

ارسال نظر و طرح سوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.